• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • SPONSEDE FILMOMTALER
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Free Solo (IMAX)
    • Anmeldelse: Legofilmen 2
    • Anmeldelse: Amundsen
    • Anmeldelse: Ben Is Back
    • Anmeldelse: If Beale Street Could Talk
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • SPONSEDE FILMOMTALER
    • Filmomtale: In Search of Love and Fellini
    • Filmomtale: Black Butterfly
    • Filmomtale: Gjengangere
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Den skyldige

Kino : Den skyldige

5
Karakter:
Den skyldige plakat

Konklusjon

En kløktig og solid thriller, som gjennom en lokasjon, ett ansikt og en rekke telefonsamtaler leverer noe av det mest spennende du kommer til å se på kino i år!

Eksterne lenker

Anmeldelse: Den skyldige
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
11. august 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 10.08.2018
Sjanger: Drama Thriller
Skuespillere: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Johan Olsen, Morten Suurballe, Laura Bro
Regi: Gustav Möller
Manus: Emil Nygaard Albertsen, Gustav Möller
Produsent: Lina Flint
Foto: Jasper Spanning
Musikk: Caspar Hesselager, Carl Coleman
Nasjonalitet: Danmark
Språk: Dansk
Lengde: 1 t. 25 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Filmen har en gjennomgående urovekkende stemning og tematikk. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

Politibetjent Asger Holm svarer politiets operasjonssentral. I den andre enden er en fortvilet, kidnappet kvinne. Så blir forbindelsen brutt. Med telefonen som eneste hjelpemiddel kjemper Holm en intens kamp mot tiden, men forbrytelsen skal vise seg å være mye større enn noen kunne forestille seg.

Den skyldige er en nervepirrende thriller med fengslende spill av Jakob Cedergren. Filmen vakte stor begeistring da den hadde verdenspremiere i Sundance hvor den ble hyllet av kritikere og vinner av publikumsprisen. Dette er debutfilmen til Gustav Möller.

Den skyldige mestrer kunsten å fortelle mye med lite.

Vi møter Asger, en politimann som jobber på operasjonssentralen i København. Han mottar en telefon fra Iben.

Vi skjønner raskt at hun later som hun ringer til datteren sin, og Asger forstår fort at hun har blitt kidnappet og befinner seg i en bil en eller annen plass utenfor byen. Det blir opp til Asger å forsøke å lokalisere bilen, og ved hjelp av kollegaer i politiet redde Iben før det er for sent.

Hele filmen foregår i to rom inne på operasjonssentralen. Det aller meste av tiden er det kun Asger vi ser i bildet og nesten alt av interaksjon med andre karakterer opplever vi kun gjennom de telefonsamtalene han har.

Et slik grep krever svært mye av både skuespillere og manus for at det ikke skal bli kjedelig. Her fungerer det strålende!

Spenningen er mesterlig bygd opp, og man blir sittende langt fremme på stolsetet mens handlingen utspiller seg.

Vi får underveis stadig nye drypp med informasjon om Iben, hennes kidnapper og ikke mist om Asger.

Hans bakhistorie om hvorfor han har blitt plassert mot sin vilje på operasjonssentralen, er med på å forklare hvorfor han engasjerer seg så sterkt i Ibens sak.

Han gjør noen valg som politimann som jeg underveis stiller spørsmål ved, men alle brikker faller til slutt på plass.

Vi har tidligere sett lignende filmer med en lokasjon, en skuespiller og handling i sanntid.

Dette er en av de bedre. Det føles aldri som en gimmick at vi kun ser Asger og aldri forlater alarmsentralen.

Det er et grep som føles svært riktig og som filmen tjener på.

Den skyldige

Det at vi aldri får se Iben forminsker ikke intensiteten i hennes fortvilelse i det hele tatt. Brutaliteten rundt kidnappingen er så ubehagelig å se på at jeg ble litt satt ut. Det er ganske imponerende med tanke på at ble formidlet over telefonen. Filmen tar et par vendinger underveis som gav meg skikkelig sug i magen!

Den skyldige

Jakob Cedergren i hovedrollen gjør en svært god jobb! Han er i bildet absolutt hele tiden og kameraet går til tider svært tett. Det er ingen enkel jobb å skulle bære en film så til de grader på sine skuldre, men det er ingen tvil om at man her har funnet riktig mann til jobben.

Han støttes godt opp av solide stemmeskuespillere som er med på å gi filmen en solid dose autensitet. Det er lenge siden jeg har sett en så spennende film på kino.

85 minutter gikk veldig fort.

Takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
11. august 2018
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Free Solo (IMAX)

Christian Høkaas16. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Legofilmen 2

Torbjørn Grav15. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Amundsen

Torunn Sola14. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Ben Is Back

Torunn Sola11. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk

Christian Høkaas7. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Climax

Bjørn-Harald L. Sønsthagen7. februar 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistenter: Christian Høkaas og Katrine Wang Svendsen.

I redaksjonen: Trond Sätre, Stina Ueland, Torbjørn Grav, Lars Johnsrud, Torunn Sola, Rolf Hammerås, Kaisa Waldenstrøm Breiland og Alexander Istad.

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ung, entusiatisk veteran er ny markedsjef for Fram kino
    NYTT OM NAVN21. februar 2019
  • Inviterer til 70 mm-festival for trettende gang
    FILMVISNING19. februar 2019
  • Nå starter også Sony med PLF-kino
    KINODRIFT18. februar 2019
  • Kunstfilmkinoene i Oslo innleder formelt samarbeid
    FILMVISNING18. februar 2019

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Kino Forsiden Teknologi DVD Blu-ray Video VOD Anmeldelse trailer action film drama Fremhevet skrekk thriller Marvel superhelt spenning eventyr krim Disney norsk grøsser spillefilm animasjon Festival Blu-ray 3D komedie animasjonsfilm batman

© 2013-2019 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Magasinet startet i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Amundsen
    ANMELDELSE14. februar 2019
  • De Oscar-nominerte i 2019 er …
    KINOBRANSJEN22. januar 2019
  • Oslo får ny privat kino: Felix kino gjenoppstår
    KINODRIFT13. februar 2019
  • Anmeldelse: Green Book
    ANMELDELSE31. januar 2019
  • Ung, entusiatisk veteran er ny markedsjef for Fram kino
    NYTT OM NAVN21. februar 2019
  • Inviterer til 70 mm-festival for trettende gang
    FILMVISNING19. februar 2019
  • Nå starter også Sony med PLF-kino
    KINODRIFT18. februar 2019
  • Kunstfilmkinoene i Oslo innleder formelt samarbeid
    FILMVISNING18. februar 2019
  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

  • Elisabeth Dahl er ny sjef for Sandnes kunst og kulturhus KF og KINOKINO – Kulturhusmagasinet says:

    […] Kultur- og kinosjef blir Filmkraft-sjef […]

Abonner på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding. Du skal nå også ha fått en bekreftelse på din mail.

Sidebanner 2

Kommende arrangementer

  1. CinemaCon 2019

    1.04.2019 – 4.04.2019

Se alle hendelser

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Darkest Minds
Anmeldelse: Cinema Paradiso