• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • SPONSEDE FILMOMTALER
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Free Solo (IMAX)
    • Anmeldelse: Legofilmen 2
    • Anmeldelse: Amundsen
    • Anmeldelse: Ben Is Back
    • Anmeldelse: If Beale Street Could Talk
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • SPONSEDE FILMOMTALER
    • Filmomtale: In Search of Love and Fellini
    • Filmomtale: Black Butterfly
    • Filmomtale: Gjengangere
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk

Kino : If Beale Street Could Talk

4
Karakter:

Konklusjon

En rørende kjærlighetshistorie og et godt visuelt øye gjør dette til en emosjonell opplevelse, selv om den repeterer seg selv altfor mye og kunne trengt noen strengere rammer slik som forgjengeren Moonlight hadde.

Eksterne lenker

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk
Christian Høkaas
Christian Høkaas
7. februar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 08.02.2019
Sjanger: Drama
Skuespillere: Kiki Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah Parris
Regi: Barry Jenkins
Manus: Barry Jenkins, James Baldwin
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 59 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Selmer Media
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Enkelte lite nærgående og kortvarige voldsinnslag gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

If Beale Street Could Talk finner sted på 1970-tallet og handler om den 19-år gamle Tish og hennes familie. Hun er datteren i familien og skal snart gifte seg med kunstneren Alonzo «Fonny» Hunt. De har kjent hverandre siden barndommen og forestiller seg en vakker fremtid sammen. Ting går ikke etter planen når Fonny blir arrestert for en forbrytelse han ikke har begått.

Barry Jenkins imponerte oss for to år siden med Moonlight. Nå er han tilbake med enda en emosjonell perle.

Barry Jenkins vekket internasjonal oppmerksomhet med det hjerteskjærende verket Moonlight, som var hans andre spillefilm.

Til tross for at Jenkins fremdeles er veldig fersk innen spillefilm, så kan man beskue et visuelt språk, fokus på rasisme og en fortellerteknikk i denne og hans nyeste film: If Beale Street Could Talk.

Den 19-år gamle Tish (Kiki Layne) forteller sin familie at hun er gravid. Hun venter barnet til 22-år gamle Fonny (Stephan James), hennes store kjærlighet, som hun har kjent siden barndommen. Det er ingenting som står i veien for kjærligheten mellom Tish og Fonny, som nå er forlovet, inntil han blir sendt til fengsel. Han blir arrestert for å ha voldtatt en annen kvinne, noe som er en forbrytelse han aldri har gjort. Victoria Rogers (Emily Rios) identifiserer ham ut ifra en politi-lineup og en annen offiser forteller at han så Fonny løpe fra åstedet. Tish, hennes mor Sharon (Regina King) og resten av familien gjør et desperat forsøk på å bevise hans uskyld. Særlig fordi de vil at han skal slippe ut av fengselet før barnet kommer.

Tish er vår fortellerstemme. Det er gjennom henne vi lærer om forholdet deres i alle de ulike stadiene, som presenteres for seerne som viktige minner. Filmen er ikke kronologisk fortalt, men emosjonelt fortalt. Ikke-lineære kronologier kan sees i mange type filmer og her passer det godt når det skal illustrere hvem de er og hvilke bakgrunner de kommer fra.

I motsetning til mange ikke-lineære fortellinger, som har gode dramaturgiske oppbygninger, så punkterer If Beale Street Could Talk litt for ofte. Filmen har mange flotte og levende sekvenser, men vi går litt tom for de også. Som seer sliter man litt med å finne hva som er klimakset i de ulike sekvensene. Noen ganger har de en dramaturgisk progresjon, mens andre ganger faser det ut i repetisjon av filmens tema.

Det dras litt for langt ut. Her har du et galleri med levende karakterer, hvor flere havner i skyggene og jeg er litt sulten på enda mer enn det vi får vite i løpet av filmens spilletid.

Det positive man sitter igjen med fra If Beale Street Could Talk er filmens bruk av nærbilder og blikk. I motsetning til uinspirerte kameraføringer velger filmens fotograf å midtstille karakterene så de «snakker til kamera» så mye som mulig. Man skulle tro det skapte en distanse mellom karakterene når det blir så opphakket fra ansikt til ansikt, men dette skjer aldri. Her er det veldig levende interaksjoner mellom hver og en av dem. Karakterene treffer deg i hjerterota. Dette gjelder særlig moren til Tish, hvor Regina King gir en sterk prestasjon. Hennes blikk er gjennomtrengende og replikkene utføres rørende. Hun får frem hvor viktig det er å bevise Fonnys uskyld og hvor sterk kjærligheten er mellom hennes datter og kjæresten. Men jeg synes det hamres litt for hardt inn for seerne. Vi skjønner poenget veldig tydelig.

Barry Jenkins’ trekk videreføres fra hans forrige spillefilm som tematiserer maskulinitet i et afroamerikansk miljø og kjærligheten en gutt føler for en annen gutt. Dette er en kjærlighetshistorie i et afroamerikansk miljø med litt andre elementer. Jenkins har den samme fotografen i teamet og velger den motsatte fargepaletten til de blå og kalde fargene i Moonlight, og heller lar bildene bade i varme farger, så det gylne, røde og brune skinner igjennom.

I likhet med Moonlight er komponist Nicholas Britell tilbake med en musikkbruk som er både melankolsk og vakker. Overbærende hiphop er fraværende og erstattet med Britell, som blør musikkhjertet sitt med strykermusikk.

Som jeg nevnte innledningsvis blir det vanskelig å se denne filmen uten Moonlight i baktankene. Og det er her jeg føler If Beale Street Could Talk er en nedtrapping. I motsetning til Moonlights distinkte kapittelinndeling er Jenkins’ nyeste film litt for «suppete». Jeg er en stor tilhenger av lange scener, «slow cinema», minimal dialog og rangerer den sju timer lange Sátántangó (Tarr, 1994) høyt oppe blant mine favoritter. Men jeg mistenker at Jenkins er en regissør som trenger litt mer rammer enn det han har i denne filmen. Poengene dras ut. Repetisjon av Fonny og Tishs romantiske scener kunne klippes ut, kortes ned og utforsket familien enda mer. If Beale Street Could Talk er et vakkert dikt, som bruker de samme rimordene.

Jeg stod fast mellom å gi denne terningkast fire eller fem, men jeg tar steget nedover da jeg sitter med en følelse av at dette vakre melodramaet er ikke komplett. Det er en nedtrapping fra Barry Jenkins’ forrige spillefilm og hamrer budskapet litt for tydelig og litt for ofte. Det er ikke tilfredsstillende nok, men fremdeles verdt kinobesøket. Filmen vil definitivt røre deg!

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. februar 2019
Christian Høkaas
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
  • Trailer: If Beale Street Could Talk 20.09.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Free Solo (IMAX)

Christian Høkaas16. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Legofilmen 2

Torbjørn Grav15. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Amundsen

Torunn Sola14. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Ben Is Back

Torunn Sola11. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Climax

Bjørn-Harald L. Sønsthagen7. februar 2019
Les mer

Anmeldelse: Alita: Battle Angel (IMAX, 3D)

Per Mork6. februar 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistenter: Christian Høkaas og Katrine Wang Svendsen.

I redaksjonen: Trond Sätre, Stina Ueland, Torbjørn Grav, Lars Johnsrud, Torunn Sola, Rolf Hammerås, Kaisa Waldenstrøm Breiland og Alexander Istad.

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Sølvbjørn til Ut og stjæle hester
    FESTIVAL17. februar 2019
  • Anmeldelse: Free Solo (IMAX)
    ANMELDELSE16. februar 2019
  • Anmeldelse: Legofilmen 2
    ANMELDELSE15. februar 2019
  • Nye trailere: Aladdin og Dumbo
    TRAILER14. februar 2019

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Kino Forsiden Teknologi DVD Blu-ray Video VOD Anmeldelse trailer action film drama Fremhevet skrekk thriller Marvel superhelt spenning eventyr krim Disney norsk grøsser spillefilm animasjon Festival Blu-ray 3D komedie animasjonsfilm batman

© 2013-2019 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Magasinet startet i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Kinoansatte «ekstremt negative» etter å ha mistet fribillettene
    KINOBRANSJEN19. januar 2019
  • De Oscar-nominerte i 2019 er …
    KINOBRANSJEN22. januar 2019
  • Oslo får ny privat kino: Felix kino gjenoppstår
    KINODRIFT13. februar 2019
  • Anmeldelse: Amundsen
    ANMELDELSE14. februar 2019
  • Sølvbjørn til Ut og stjæle hester
    FESTIVAL17. februar 2019
  • Anmeldelse: Free Solo (IMAX)
    ANMELDELSE16. februar 2019
  • Anmeldelse: Legofilmen 2
    ANMELDELSE15. februar 2019
  • Nye trailere: Aladdin og Dumbo
    TRAILER14. februar 2019
  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

  • Elisabeth Dahl er ny sjef for Sandnes kunst og kulturhus KF og KINOKINO – Kulturhusmagasinet says:

    […] Kultur- og kinosjef blir Filmkraft-sjef […]

Abonner på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding. Du skal nå også ha fått en bekreftelse på din mail.

Sidebanner 2

Kommende arrangementer

  1. CinemaCon 2019

    1.04.2019 – 4.04.2019

Se alle hendelser

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Climax
Anmeldelse: Ben Is Back