• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Let Me Fall
    • Anmeldelse: Marriage Story (Netflix)
    • Anmeldelse: Jumanji: The Next Level
    • Anmeldelse: Knives Out
    • Anmeldelse: The Nightingale
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
    • Derfor bør kino-Norge hjelpe verdens hungerslidende
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Raw

KINOMAGASINETs anmelder gir Raw terningkast 6.

KINOFILM : Raw

6
Karakter:

Konklusjon

Raw er ikke som andre kannibalfilmer. Det er en søt oppvekstfilm om seksuell oppvåkning, som likevel er vanskelig å svelge.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Raw
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
26. april 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.04.2017
Sjanger: Grøsser/Drama
Skuespillere: Garance Marillier, Ella Rumpf
Regi & manus: Julia Ducournau
Nasjonalitet: Belgia/Frankrike
Språk: Fransk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 38 min.
Aldersgrense: 18 år
Begrunnelse: Filmen har en svært forstyrrende tematikk og inneholder flere detaljerte skildringer knyttet til kannibalisme. Den får derfor 18-årsgrense.

HANDLING

Vegetarianeren Julia blir tvunget til å spise kjøtt under innvielsesritualet på veterinærstudiet. Hun får først en kraftig allergisk reaksjon, men snart begynner den umettelige sulten etter kjøtt å spre seg i kroppen.

Raw er en rå oppvekstfilm som er like ekkel som den er vakker.

En førsteklassestudent kryper bortover en korridor. Kroppen vrir og beveger seg med tvil og frykt. Så kommer en annen student, og en annen. Det er hele klassen som kryper, usikker om hva som venter på andre siden av gangen. De er kyr som marsjerer til slakteriet.

Men det er ikke en slakterifest som den franske spillefilmdebutanten Julia Ducournau bryr seg om, for Raw er mer kompleks enn hva det først ser ut til å være.

I stedet blir studentene ledet til skoleårets første fest, der andre dyreinstinkter kommer inn i bildet. Ducournau er mer interessert i å vise at uansett hvor smart og høflig mennesker ser ut, har vi alle et indre dyr som vil komme ut.

Raw fikk stor oppmerksomhet i 2016 da enkelte i publikum begynte å spy og besvime under visninger på filmfestivaler i både Canada og Sverige.

Her i landet har filmen fått Medietilsynets strengeste aldergrense for «svært forstyrrende tematikk». De som forventer en gørrfest i likhet med Cannibal Holocaust eller The Green Inferno kommer sikkert til å bli skuffet, for det er ikke så mye kannibalisme i filmen, heller ikke så mye skrekk.

I stedet følger vi Justine (Garrance Marillier) da hun begynner på veterinærhøgskolen. Hun har aldri før smakt kjøtt, enten fra et dyr eller et menneske – hun er både vegetarianer og jomfru. I stedet for en seriemorder som dreper studentene en om gangen møter Justine fadderukens mange grusomheter i formen av innvielsesritualer.

Fadderuken avsluttes med å tvinge førsteklassinger til å spise rå kaninnyre, noe som bryter et helt liv som vegetarianer for Justine.

Dette vekker noe i Justine, og snart blir den søte modellstudent til en sulten og vilt sexbeist som hungrer etter all slags kjøtt.

Ducournau – som også skrev manuset – bruker dette for å blande en tenåringsdramafilmsjangeren – om en jente som blir en ung kvinne og må akseptere sin seksualitet –med en grøsser om en kannibal som bare må spise mer kjøtt.

Nykommeren Garance Marillier får deg til å tro på at en vegetariansk jente kan bli en vill menneskeeter. Etter at hun smaker kjøtt for første gang begynner Justine å bevege seg som et rovdyr, alltid med ett truende utseende.

Garance Marillier sliter å akseptere sin nyfunne sult for menneskekjøtt i Raw.

Resultatet er Raw, en overbevisende film som minner om de beste italienske grøsserne fra 70-tallet.

Filmfotografen Ruben Impens bruker en rød fargepalett som gjør filmen søkkvåt i blod, mens musikken – av Jim Williams – går fra uskyldig og langsom barnemusikk med gitarer til å eksplodere med lyd fra et orgel for å fremheve skrekk.

Det er ikke vanskelig å tenke seg til hva som fikk deler av publikum i Toronto  til å besvime, Raw er en vanskelig film å svelge (!), og det er i stor grad på grunn av Justine.

Det er imponerende at både Marillier og Ducournau spillefilmdebuter med Raw, men likevel gjør de en bedre jobb enn mange filmindustriveteraner. At både Get Out (regi: Jordan Peele) og Raw er spillefilmdebuter er både imponerende og en glede for skrekkfilmfans.

At filmen bruker kannibalisme som en metafor for seksuell oppvåkning og det å bli en «outsider» betyr ikke at filmen er mindre ubehagelig.

Ducournau unngår «jump scares» for å fokusere på en atmosfære, som ikke bremser og lar deg aldri roe ned.

Bak hver hverdagslivscene skjuler det seg noe makabert. En scene der en karakter spytter hår i nesten to minutter, eller en grusom brasiliansk voksing som resulterer i en uhyggelig, men nesten morsom scene mellom Justine og hennes søster Alexia (Ella Rumpf), er ett par eksempler på det som vises på lerretet.

Til tross for grusomheten er Raw en svært morsom svart komedie, takket være forholdet mellom Justine og Alexia. Rumpf og Marillier har god kjemi sammen og de spiller forholdet på en troverdig måte, selv om de deler opplevelser og kanskje lidelser, har de en rivalisering som fører til mye latter og seriøse konsekvenser for begge.

Vil du se en grøsser med skrekkscener fylt med masse gørr? Da er Raw ikke for deg. Men om du setter pris på en god menneskehistorie og har en sterk nok mage til å sitte gjennom rulletekster, kommer du til å like denne originale og mesterlig lagde filmen  som er også en dårlig skjult reklame for det å bli vegetar.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkannibalismeskrekk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. april 2017
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkannibalismeskrekk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Let Me Fall

Preben Lillebø Rongve11. desember 2019
Les mer

Anmeldelse: Marriage Story (Netflix)

Preben Lillebø Rongve7. desember 2019
Les mer

Anmeldelse: Jumanji: The Next Level

Magnus Meling6. desember 2019
Les mer

Anmeldelse: Knives Out

Preben Lillebø Rongve4. desember 2019
Les mer

Anmeldelse: The Nightingale

Torbjørn Grav1. desember 2019
Les mer

Anmeldelse: Håp

Magnus Meling26. november 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistenter: Christian Høkaas og Katrine Wang Svendsen.

I redaksjonen: Trond Sätre, Stina Ueland, Torbjørn Grav, Lars Johnsrud, Torunn Sola, Rolf Hammerås, Kaisa Waldenstrøm Breiland og Alexander Istad.

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Satser på kino-reklame på samisk
    KINOLEVERANDØR13. desember 2019
  • HBO avslører sine topp ti-serier for 2019
    VOD (KLIKKEFILM)12. desember 2019
  • Mer teksting av dubbede filmer på gang
    12. desember 2019
  • Keanu Reeves’ nye «The Matrix» og «John Wick: Chapter 4» lanseres samme dag i USA
    FILMPRODUKSJON12. desember 2019

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Kino Forsiden Teknologi Video Anmeldelse DVD Blu-ray VOD trailer action drama film Marvel Fremhevet skrekk Disney thriller superhelt spenning eventyr krim spillefilm Netflix komedie grøsser animasjon norsk Festival Skrekkfilm dc

© 2013-2019 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Magasinet startet i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Ford v Ferrari
    ANMELDELSE25. november 2019
  • Anmeldelse: Midway
    ANMELDELSE14. november 2019
  • Gimle kino holder dørene åpne på julaften 2019
    KINODRIFT25. november 2019
  • ODEON lanserer ScreenX i Norge
    KINODRIFT2. desember 2019
  • Satser på kino-reklame på samisk
    KINOLEVERANDØR13. desember 2019
  • HBO avslører sine topp ti-serier for 2019
    VOD (KLIKKEFILM)12. desember 2019
  • Mer teksting av dubbede filmer på gang
    12. desember 2019
  • Keanu Reeves’ nye «The Matrix» og «John Wick: Chapter 4» lanseres samme dag i USA
    FILMPRODUKSJON12. desember 2019
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Song to Song
Anmeldelse: Your Name