Det enorme sluttstykket for en liten hobbit

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Hele tre kvarter med kampscener avrunder Hobbiten-trilogien. Så storslagent er det altså når en film tar for seg å skildre hele fem hærer i en gigantisk kamp.

The Hobbit: The Battle of the Five Armies – som på norsk fikk tittelen Hobbiten: Femhærerslaget – skulle egentlig hete There and Back Again.

Det var mens regissør Peter Jackson jobbet med klippingen av både The Hobbit: The Desolation of Smaug Extended Cut (som i høst ble lansert på Blu-ray og DVD), og den tredje og siste filmen i serien, at han bestemte seg for å bytte tittel.

De tingene i historien som There and Back Again-tittelen henspeilte på, hadde allerede skjedd i film nummer to.

Jackson har som kjent utvidet John Ronald Reuel Tolkiens bok The Hobbit, or There and Back Again betraktelig, og enda mer siden det hele ble utvidet fra det opprinnelige planlagte to, til tre filmer. Og nå er trilogien ved veis ende. Enn skjønt, også neste høst kommer en enda mer utvidet utgave, da for hjemmemarkedet.

I The Hobbit: The Battle of the Five Armies er Bilbo Baggins, Thorin Oakenshield og deres trofaste dverger i en krisesituasjon, etter at de slapp den fryktinngytende dragen Smaug løs, og erkefienden Sauron har returnert og sendt sine legioner av orker til angrep.

NYE ELEMENTER

For å fylle på med mer handling har Jackson sett nærmere på hva Tolkien har skrevet som tilleggsmateriale om Middle-Earth i boken The Return of the King. I tillegg er noen nye figurer og handlingsforløp også innskrevet i historien, herunder Evangeline Lilly som alven Tauriel.

Det store klimakset i denne tredje filmen foregår ved Ensomhetsfjellet, hvor fem hærer kjemper om å skaffe seg Ereborskattene. Logistikken rundt å skape et slikt gigantisk slag var meget omfattende.

– Vi har dverger, mennesker, alver og orker, som alle har ulike våpen og skjold og ulike taktikker, forteller Peter Jackson til Entertainment Weekly.

Overfor det amerikanske magasinet medgir Jackson at slike slagscener kan være nokså kjedelige om du som seer ikke bryr deg om karakterene på lerretet.

– Vi har en regel om at vi ikke kan ha mer enn to eller tre bilder av anonyme krigere, før vi kutter tilbake og viser noen av våre hovedkarakterer. Hvis vi ikke gjør det slik vil publikum bare bli lei av å se på, sier han.

Under Comic-Con i San Diego sommeren 2014 sa Jackson at han ikke ser på kampsekvensen som en slagscene per se.

– Den bringer historien videre. Når figurene kjemper, fortsetter deres historie. Ting skjer i midten av kampscenen som forandrer ting for visse karakterer, og det er mye å følge med på. Hele filmen er veldig spennende.

FAVORITTFILMEN

Peter Jackson fortalte videre at denne tredje filmen nok er hans egen favoritt av de tre nye.

– Den har en fin thrillerrytme. Dette er den mest emosjonelle og spennende av de tre. Serien starter med en viss uskyldighet og naivitet, og så blir det mørkere og mørkere, og alt skrur seg til. Når man har sett alle, tror jeg det føles riktig at ting overlates til The Fellowship of the Ring. Jeg har alltid vært bevisst på at det skal oppleves som et sett med seks filmer. I fremtiden vil folk se på dem som seks filmer som hører sammen i en serie, sa Jackson.

REKORDSUMMER

Associated Press (AP) melder at det å lage de tre filmene i serien har kostet nærmere 750 millioner dollar.

Dette er visstnok den dyreste filmtrilogi som noensinne er laget, men filmene er ikke de dyreste gjennom tidene per film. Og enda dyrerere er angivelig den endelige prislappen, siden de dokumentene som AP fikk tak i gjennom offentlig tilgjengelig informasjon i New Zealand, ikke inkluderer de siste åtte produksjonsmånedene og det ikke fremgår hva utgiftene er til markedsføring og distribusjon.

Ifølge Box Office Mojo skal bare de to første filmene ha tjent inn ca. to milliarder dollar på kinoer verden over. Det er dermed ingen grunn til å bekymre seg for Warner og de andre investorene. Serien går med solid overskudd. Inntekter fra videogramsalg kommer i tillegg, og er ikke angitt.

HIGH FRAME RATE

Peter Jackson har filmet alle filmene i 3D og med High Frame Rate (HFR). Det betyr at det tas 48 bilder per sekund, «mot normalt» 24 bilder, som er den vanlige, gamle standarden.

Og hva nå? Blir det mer Tolkien på Jackson? Mange lurer på om han vil gyve løs på den noe innfløkte og ukomplette The Silmarillion.

Men neppe. Rettighetene er ikke tilgjengelige og arvingene etter Tolkien er angivelig ikke interessert i å diskutere hvorvidt den boken skal filmatiseres. Det er hele 100 år i år siden Tolkien begynte arbeidet med nettopp denne boken. I mellomtiden får vi nyte den nye filmen – på en kino nær deg.

Opprinnelig publisert i KINOMAGASINET 7•2014 (FORBRUKERUTGAVEN).

LES KINOMAGASINET 7•2014 NEDENFOR!

Nå kan du lese den nye utgaven av KINOMAGASINET digitalt – i alle nettlesere, på smarttelefoner, nettbrett og laste ned som PDF, hvis du ønsker det!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom