Dramatisk innspilling av kidnappingsdrama

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Ridley Scotts nye film, All the Money in the World, har fått mye omtale i lang tid før lanseringen, men er all PR god PR?

Det har nemlig handlet om alt annet enn selve filmen.

Først var fokuset på at Kevin Spacey, etter at han ble en av de første som forsvant fra offentligheten etter avsløringene av diverse kjente menneskers sexliv og anklagene rundt deres oppførsel.

Alle Spaceys scener ble besluttet fjernet fra filmen. På rekordtid, i løpet av få uker, skulle alle scenene nyinnspilles og settes inn i den nesten ferdige filmen.Det var heller ikke hvilken som helst rolle, men en av de viktigste som Jean Paul Getty – en av verdens første dollarmilliardærer. I 1973 ble hans eldste barnebarn John Paul Getty III kidnappet i Italia, men han nektet å betale. Det er dette dramaet filmen handler om.

Spacey var, etter bilder og trailer fra filmen som ble lansert før skandalen var et faktum, ugjenkjennelig som seg selv. Han var sminket og full av proteser i ansikt og kropp som den da 80 år gamle rikingen.

Det ble Christopher Plummer (86) som sa ja til å overta samme rolle. Ifølge regissør Ridley Scott var Plummer hans opprinnelige valg uansett, men studioet ønsket seg opprinnelig Spacey.

Christopher Plummer (t.v.) i rollen som Jean Paul Getty, og Mark Wahlberg (midten) som rådgiver Fletcher Chase.


All the Money in the World-filmplakat.

Fra 20. til 29. november 2017 filmet Ridley Scott og hans filmstab en lang rekke av filmens nøkkelscener på nytt. Bare i noen få oversikts-enkeltbilder, som man ikke kunne spille inn på nytt, er det Spacey man ser i rollen.



Mark Wahlberg spiller Fletcher Chase, rådgiver og tidligere CIA -agent, mens Michelle Williams er Gail Harris, Getty IIIs mor. Etter at det ble kjent at Wahlberg fikk 1,5 millioner dollar for å spille inn ekstrascenen, og Williams 800 dollar, ble det på nytt oppstyr. Det ble sett på som nok et eksempel på urettferdig honorering mellom kjønnene. Sannheten var at Wahlbergs kontrakt sa at han skulle ha betalt for ekstra innspillingsdager, mens Williams hadde det inkludert i sin kontrakt. Wahlberg hadde også medbestemmelsesrett over andre skuespillere og nektet å spille inn mer scener uten å få mer betalt.

Men honoraret var visstnok kun 80 prosent av hva han pleier, som igjen kan få noen og enhver til å tenke på hvor mye han faktisk tjener på yrket sitt. Det hele endte med at Wahlberg donerte pengene til Time’s Up-bevegelsen i Michelle Williams navn.

Gail Harris (Michelle Williams, t.v.) og Fletcher Chase (Mark Wahlberg, midten) i en scene fra All the Money in the World.



Overfor Vulture forteller Ridley Scott (80) at nøkkelen til å lage film effektivt er å planlegge godt. The Martian, som eksempel, var egentlig en innspilling som ville tatt 100 dager, men Scott gjorde den på 72 dager. Alien: Covenant hadde 73 innspillingsdager, som normalt kunne tatt 130 med en annen regissør, mener Scott.

– Jeg tror det hjelper enormt at jeg fortsatt gjør noe så basic som mine egne tegninger. Det tvinger meg til å ta beslutninger på papiret. Jeg filmer på papiret før jeg gjør det i virkeligheten, så jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre når jeg går på settet. Det gir meg en selvtillit med skuespillerne, og de merker det, sier en selvsikker Scott til Vulture.



De ni dagene med nye opptak ville nok tatt minst 23 eller 24 dager, normalt sett, mener Scott.Han skryter av staben. «De er fantastiske!»

Gail Harris (Michelle Williams) i en scene fra All the Money in the World.


 

Gail Harris (Michelle Williams, t.v.) og Fletcher Chase (Mark Wahlberg, midten) i en scene fra All the Money in the World.


 

Legenden i aksjon: Regissør Ridley Scott på settet til The Martian. Foto/Copyright: 20th Century Fox.


strong>ARTIKKELEN ER HENTET FRA KINOMAGASINET 1•2018. LES MAGASINET HER:


Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom