Et vindu åpent for forandring

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Får vi en fremtid hvor filmene lanseres samtidig i «alle vinduer»? Jeg håper og tror det.

Stadig flere toppsjefer hos studioene tar også til orde for dette og under CinemaCon-messen i Las Vegas forleden ble det avholdt en interessant debatt om temaet.

Vinduet – eller mer korrekt: avstanden – mellom når en film lanseres i ulike kanaler – har lenge vært i endring.

Det har krympet.

Vil det på sikt forsvinne helt?

Avstanden mellom kinolansering og videolansering har i noen tilfeller vært helt nede i ti uker, også her til lands. (Hodejegerne er et relativt ferskt eksempel.) Selv fjorårets storfilm, Kon-Tiki, kom på BD/DVD/VOD bare litt over tre måneder etter kinopremieren.

Jeg husker en konferanse i London for ikke mange år siden. Da sa en toppsjef fra Warner noe i denne duren: «Vi er den eneste bransjen som bruker millioner av dollar på å fortelle folk om produktet vårt, for så å si til forbrukerne at dere må komme tilbake om fire måneder!»

At kinoeiere nå uttrykker bekymring, like mye som at de som selger fysisk videosalg ikke liker at VOD lanseres enten samtidig med det fysiske videogram eller i noen tilfeller før, er som ventet.

Men den dagen Hollywood-studioene finner en ny «modell», som sikrer alle ledd i verdikjeden, den dagen lanseres alt samtidig.

De kunstige skillene mellom bransjene er i ferd med å viskes ut gjennom endret forbrukeradferd og teknologiske muligheter. Mantraet nå er å gi kundene det de vil ha, når de vil ha det, på hvilken som helst måte. Om man da vil se en film når den er rykende fersk annet sted enn kino er det pt. ingen lovlige alternativer.

Premium VOD har så vidt vært prøvd ut. Mot en høyere pris enn vanlig VOD/videoleie, kan man se filmen enten samtidig med kinovisningen eller kort tid etter premieren. Men likevel før ordinær VOD/ordinær videolansering.

Nå forsøker studioene med systemet UltraViolet (dessverre ikke lansert i Norden ennå) å gi forbrukerne både en fysisk BD/DVD og en slags digital VOD-din-for-alltid-fil.

Det er ikke så veldig usannsynlig at man også kan se for seg muligheten til å kjøpe både kinobilletten og/eller den fysiske eller digitale versjonen av en film samtidig. Og hvorfor ikke? Den moderne trend er «umiddelbar nytelse», her og nå. Slik dagens foredlede system fungerer, innbyr det bare til mer fildeling og piratkopiering av filmer og TV-serier.

Det blir uansett en spennende debatt fremover, som vi på KINOMAGASINET & VIDEOMAGASINET skal følge tett!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom