Filmfotografene samles i Oslo

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

For fjerde år på rad samles ledende filmfotografer til Oslo Digital Cinema Conference. Et av trekkplastrene er legenden Vilmos Zsigmond.

Arrangørene av Oslo Digital Cinema Conference er IMAGO (European Federation of Cinematographers) og Foreningen Norske Filmfotografer (nfn), i samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og Nordisk Film & TV Fond.

Vilmos Zsigmond har sørget for filmopptakene på kjente filmer som Hjortejegeren, The Rose, The River, Black Dahlia, McCabe og Mrs Miller, Sugarland Express, Deliverance, Blow Out, Cinderella Liberty, Bonfire of the Vanities, Heavens Gate, Satan’s Sadists, Melinda and Melinda og Nærkontakt av tredje grad, for å nevne noen. For sistnevnte mottok han Oscar for beste filmfoto og i 1999 fikk han livstidsfortjenestepris av American Society of Cinematographers.

Zsigmond er ofte nevnt som en av vår tids viktigste filmfotografer og er kjent for sin spesielle bruk av farger og lys.

Under årets Oslo Digital Cinema Conference vil nettopp Steven Spielberg-filmen Close Encounters of the Third Kind (1977) vises i en sjelden 70 mm-kopi. Det blir visning på Filmens hus fredag 6. septemeber klokken 19.00 – som også er åpen for publikum å kjøpe billett til.

Paul René Roestad jobber for IMAGO og Foreningen Norske Filmfotografer. De har invitert Vilmos Zsigmond. På scenen vil Vilmos Zsigmond være i samtale med den norske filmfotografen Rolv Håan (Mors Elling, Begynnelsen på en historie, Fifty-Fifty, 1958).

Til KINOMAGASINET forteller Paul René Roestad at det er ca. 170 påmeldte til årets Oslo Digital Cinema Conference.

– Det er et enormt behov for å oppdatere seg teknisk og kunstnerisk grunnet den digitale utviklingen. Det er mye nytt utstyr og kameraer å orientere seg om. Det er mye snakk om 4K, selvsagt og virtuelle opptak, sier Roestad, som selv har laget ca. 20 spillefilmer herunder de fleste til Vibeke Løkkeberg og Vam & Vennerød.

– Hva er statusen for film vs digitalt nå?

– Mange ser fordelen med film, som medium, mht. oppløsning og bevaring. Men alle har innsett at film er på vei ut. Det er ikke mange som ikke laget digitalt nå. Vi må erkjenne at filmen som fysisk medium er på dødsleiet. Den digitale oppløsningen er nå også bedre enn den filmen har eller hadde, sier Roestad.

Se hele programmet for årets Oslo Digital Cinema Conference her.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom