• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Let Me Fall
    • Anmeldelse: Marriage Story (Netflix)
    • Anmeldelse: Jumanji: The Next Level
    • Anmeldelse: Knives Out
    • Anmeldelse: The Nightingale
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
    • Derfor bør kino-Norge hjelpe verdens hungerslidende
  • Facebook

  • RSS

NYTT OM NAVN

Lars Fuglevik om det nye veivalget

Lars Fuglevik taler til sine egne bybeboere i forkant av visningen av Lion. Foto: Brygga Kino.
Lars Fuglevik om det nye veivalget
John Berge
John Berge
2. juli 2019

Han skulle bli lærer, men endte opp med en av kino-Norges viktigste jobber. Programsjef for ODEON kino, Lars Fuglevik, forteller her om hvorfor han forlater kinobransjen etter 25 år.

Lars Fuglevik (51) medgir at det «ikke er lett å slutte i kinobransjen».

– Jeg har hatt verdens beste jobb i så mange år og vært veldig heldig, sier han til kinobransjens fagblad.

Lærer og elev: Thorleif Bugge (t.v.) og Lars Fuglevik (t.h). Bugge skal nå bistå med filmutvalget på Brygga Kino og får hjelp og inspirasjon fra sin tidligere elev, også tidligere kinosjef ved Brygga: programsjef Lars Fuglevik i SF Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Han er opprinnelig fra Stokke i Vestfold, som nå er blitt en del av nye Sandefjord kommune.

Fuglevik startet på Eik Lærerhøgkole rett etter videregående og ble adjunkt med opprykk før siviltjenesten.

Kinokarrieren startet da Lars ble sivilarbeider hos Brygga kino i Tønsberg i 1994 til 1995:

Lars Fuglevik savner Brygga Kino allerede

– Jeg skulle til skoleverket, men ble fanget av muligheter det var vanskelig å takke nei til. Så kommer man til et punkt i livet hvor man tenker på resten av yrkeslivet, og om kanskje det er fornuftig prøve noe annet, og utfordre meg selv andre områder, sier Lars om den nye jobben som seksjonsleder for kultur og kino i Sandefjord kommune.

Les mer om nyheten om jobbskiftet her:

Fra kommersiell kinokjede til kommunal kulturdrift

– Da jeg så annonsen ble jeg nysgjerrig. Det er en utrolig interessant og utfordrende jobb. Det at Sandefjord Rådhus ligger såpass nært Tønsberg hvor jeg bor, er selvsagt også en solid bonus.

Reisetiden blir betraktelig mindre fra Tønsberg, hvor Lars nå bor, til Sandefjord, sammenlignet med pendlingen til hovedstaden.

– Det er kjemperart, og også trist, å si ha det til en bransje jeg er så glad i, med så mange morsomme opplevelser – og flotte folk!

– Hvor annerledes ble jobben din siden starten i det som da het SF Kino?

– Da jeg fikk programmere SF Kino i 2005, åpnet vi opp Lillestrøm. Da hadde vi Tønsberg, Moss, Sandvika og Skien, så kom vi i gang. Det var hele tiden planer om å åpne i Oslo, der det kliséfylt heter at «alt foregår». Oslo blinket der fremme. Det var en fantastisk interessant prosess å realiser den kinoen. En fjorten sals kino må henge sammen på alle punkter, med luksussal og IMAX – og fungere som et hele. Nå har vi tatt lærdom av det vi kanskje bommet på i starten. I tillegg er ODEON Oslo med uteplassen og alle restaurantene ferdigstilt og tatt i bruk. Det viktigste er å plassere ting riktig slik at logistikken blir rett. I brede trekk kan man si at mye er det samme som hos andre kinoer, det er bare mer av alt.

Programsjef Lars Fuglevik hos SF Kino er tønsbergenser og var også kinosjef på samme sted i årene 1997 til 2006. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

– Hvor mye betyr magefølelsen og dine meninger om filmene vs. ren statistikk?

– Det er en god kombinasjon. Tall er blitt lettere å lese. Mange ting spiller inn. Vel så viktig er hva gjør vi rundt en filmpremiere, og om vi kjører Barnas superkino, festpremiere, «lady’s nights». Ta sommerens Ghibli-festival. Skulle man bare hørt på tall og fakta ville mange filmer bli lagt i skuffen uten mulighet til å vises på kino.

– Men du må ha tall, statistikk, estimater og analyser, og du må sette deg inn i perspektivet til målgruppene. Men man får ikke med den menneskelige biten inn i et datasystem.

Programsjef Lars Fuglevik hos ODEON Oslo/SF Kino, inne i IMAX-salen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

– Nå skal ODEON finne din etterfølger. Hva slags person passer jobben for?

– Jobben har beveget seg mer i å forholde seg til analyse, og sammenligne med andre filmer. Man bør selvfølgelig være glad i film, men ikke være for spisset til sjanger. Man må skjønne at oppdraget er å lage et kinoprogram som fungerer for alle der kinoen er plassert og ikke ha for mange særinteresser.

 

Programsjef Lars Fuglevik i ODEON under Filmhøsten 2018-arrangementet i Filmens hus tirsdag 14. august 2018. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

ODEON kino mistet også nylig bransjeveteranen Ivar Halstvedt. Hva betyr dette for selskapet? Det kommer vi tilbake til i en annen artikkel.

Ivar Halstvedt gikk av som norsk toppsjef for ODEON

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
NYTT OM NAVN
2. juli 2019
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra NYTT OM NAVN

Tidligere bransjeveteran fikk gjev kinojobb

John Berge5. desember 2019
Les mer

The Rise of Skywalker – Visjon fra fremtiden

Matias Kjølstad3. desember 2019
Les mer

Ny kinosjef hos Bølgen kino

John Berge13. november 2019
Les mer

Ivar Halstvedt tilbake i PR-bransjen

John Berge1. november 2019
Les mer

Arnold Schwarzenegger til Oslo Business Forum

admin26. september 2019
Les mer

Her er Norsk filminstitutts nye direktør

admin12. september 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistenter: Christian Høkaas og Katrine Wang Svendsen.

I redaksjonen: Trond Sätre, Stina Ueland, Torbjørn Grav, Lars Johnsrud, Torunn Sola, Rolf Hammerås, Kaisa Waldenstrøm Breiland og Alexander Istad.

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Satser på kino-reklame på samisk
    KINOLEVERANDØR13. desember 2019
  • HBO avslører sine topp ti-serier for 2019
    VOD (KLIKKEFILM)12. desember 2019
  • Mer teksting av dubbede filmer på gang
    12. desember 2019
  • Keanu Reeves’ nye «The Matrix» og «John Wick: Chapter 4» lanseres samme dag i USA
    FILMPRODUKSJON12. desember 2019

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Kino Forsiden Teknologi Video Anmeldelse DVD Blu-ray VOD trailer action drama film Marvel Fremhevet skrekk Disney thriller superhelt spenning eventyr krim spillefilm Netflix komedie grøsser animasjon norsk Festival Skrekkfilm dc

© 2013-2019 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Magasinet startet i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Ford v Ferrari
    ANMELDELSE25. november 2019
  • Anmeldelse: Midway
    ANMELDELSE14. november 2019
  • Gimle kino holder dørene åpne på julaften 2019
    KINODRIFT25. november 2019
  • ODEON lanserer ScreenX i Norge
    KINODRIFT2. desember 2019
  • Satser på kino-reklame på samisk
    KINOLEVERANDØR13. desember 2019
  • HBO avslører sine topp ti-serier for 2019
    VOD (KLIKKEFILM)12. desember 2019
  • Mer teksting av dubbede filmer på gang
    12. desember 2019
  • Keanu Reeves’ nye «The Matrix» og «John Wick: Chapter 4» lanseres samme dag i USA
    FILMPRODUKSJON12. desember 2019
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fra kommersiell kinokjede til kommunal kulturdrift
Edelh Ingebrigtsen fra kino og kultur til museumsdrift