Ønsker bransjen et fagblad?

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Kinomagasinet har nå drevet i halvannet år og responsen fra bransjen er god. Men vi trenger midler for å kunne overleve. Vil ditt firma hjelpe?

Siden våren 2013 har JB Forlag vist en norsk kinobransje hvordan et fagnettsted og fagblad kan virke samlende for alle aktører, både kinoer, leverandører og distributører.

Dette har vi gjort ved å være til enhver tid informative, rykende ferske og «på», og ved å ha et faglig solid journalistisk utgangspunkt, og dermed skape debatt og engasjement. I tillegg har vi vært opptatt av gode bilder, bra design og en helhetlig presentasjon.

Vi har reist land og strand rundt, fra Telemark, til Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansund, Ålesund, Molde, Bodø, Tromsø, Hamar og så videre. Ofte har lokale kinoer og kjeder gitt oss reisestipend. Hvordan skulle vi ellers hatt råd?

Vi var også heldige å få støtte fra flere store aktører, slik at vi fikk reist både til CinemaCon i Las Vegas (takket være Oslo Kino og Unique Cinema Systems), og til CineEurope (takket være Filmweb og Unique Cinema Systems).

Fra et helt uavhengig ståsted, leverer vi daglige bransjenyheter.

Ingen aktører, firma eller organisasjoner står bak Kinomagasinet, andre enn undertegnede.

Vi vet at produktet KINOMAGASINET var etterlyst og savnet.

Det er vi blitt fortalt både i forkant av etableringen og i ettertid.

Det er nok av medier som skriver om film. Men ingen, før Kinomagasinet, har tatt formidlingsleddet – kinobransjen – på slikt alvor og med et så bredt fokus.

Vi får også veldig mye positiv respons, i form av telefoner med tips og råd, og ikke minst tekstmeldinger og e-poster med gode artikkelforslag.

Vi har også hatt flere gode støttespillere siden starten, som har vært helt essensielle for å få prosjektet oppe og stå. Disse takker vi dypt!

Men dessverre er lønnsomheten altfor dårlig til at vi fremover kan legge ned den store ressursbruken vi til nå har brukt på prosjektet. Det kan ikke forsvares bedriftsøkonomisk. Våre lønnsomhetskrav er ikke mindre enn hos andre firma i samfunnet, og vi kan ikke drive rovdrift på vår arbeidskapasitet og engasjement uten å få igjen det vi mener vi både fortjener, og ikke minst behøver.

Flere av våre støttespillere kan heller ikke forplikte seg på samme nivå som før og tross positivitet og gode ord fra mange andre firma, vi kan ikke leve av ros alene. Disse firmaene må nå vise at de virkelig vil beholde dette nettstedet og den trykte utgaven av fagbladet.

Inntil vi får flere faste annonsører – og inntil kinoenes egen bransjeorganisasjon, Film & Kino, eventuelt vil foreta en vurdering på om de tjenester JB Forlag kan levere til kino- og videobransjen (vi driver også VIDEOMAGASINET.no) kan gis prosjekt eller driftsstøtte, er dette dessverre konsekvensen.

Man vet ikke hva man virkelig har, før man mister det.

Hvis bransjen virkelig ønsker et fagblad og fagnettsted, er tiden nå inne for handling.

Det er min innstendige oppfordring.

Jeg avrunder med noen nye sitater fra fornøyde lesere i bransjen:

«Kinomagasinet er med på å samle kinobransjen og opprettholde interessen for det vi driver med til daglig.»
André Jakumeit, regionsjef Nordisk Film Kino

«Jeg synes KINOMAGASINET er innmari flinke til å være veldig aktuelle. Dere er tett på ting som skjer i bransjen, hele tiden, også med et kritisk blikk på bransjen. KINOMAGASINET fungerer veldig godt som et uavhengig magasin. Alle magasiner har behov for et slikt magasin. Dere er godt orientert om det som skjer i bransjen. Jeg har bakgrunn for videobransjen hvor vi hadde et fagblad hele tiden. Jeg så hvilken betydning det hadde for bransjen med informasjonsutvikling og diskusjoner. Mitt inntrykk er at bransjen synes KM er kjempebra».
Steinar Johansen, KinoCity Drammen

«På KINOMAGASINET får jeg med meg nyheter fra hele bransjen, men også fra kollegaer. Det er ikke dårlig når jeg leser om det på KM, før jeg får vite det internt!»
Jarle Bjerkestrand, stedlig leder Nordisk Film Kino, Caroline Kino, Kristiansund

«KINOMAGASINET er alltid tidlig ute og tilstede der det skjer ting i bransjen!»
Bjørn Holum, arrangementsleiar, Herøy kommune

«Det er på KINOMAGASINET jeg orienterer meg om det skjer i kinobransje».
Oddvar Haug Jensen, daglig leder DX

«KINOMAGASINET er for meg som summen av Aftenposten og Se & Hør. Fakta og underholdning.»
Espen Raastad, kinodirektør, SF Kino Skien

«KINOMAGASINET gir oss ett innblikk i hva som rører seg i bransjen på daglig basis. Jeg leser Kinomagasinet hver dag.»
Jannik Wahlberg, regionsjef, Nordisk Film Kino

«KINOMAGASINET er et interessant og dagssaktuelt magasin, som er et velkomment tilskudd til norsk filmbransje.»
Frank L. Stavik, daglig leder i AS Fidalgo

«For første gang har vi et magasin som gir oss ferske nyheter fra hele bransjen. Det er også svært positivt at KINOMAGASINET synes å være tilstede, der kinoer og leverandører har sine arrangement, for å rapportere på direkten».
Egil Akselsen, administrerende direktør, Trondheim Kino Utvikling

«KINOMAGASINET er utrolig bra på ferske og relevante nyheter, og er flinke til å presentere en god balanse mellom film- og bransjestoff. Både mine kollegaer og jeg er daglig innom nettsiden for å få med oss siste nytt, og ofte blir artikler i KINOMAGASINET tema for friske og høylytte diskusjoner rundt lunsjbordet.»
Kim Skarning Andersen, kinodirektør, KinoSør

«Kinomagasinet er en viktig kanal å vise fram våre produkter til kinoene, god eksponering på nyhetsbrev til bransjen og nettside gir oss muligheten til å treffe våre kunder på en god måte. Vi er et lite firma med små midler og må bruke kanaler som informerer våre kunder direkte. KM er viktig for bransjen vår, hvor alle kan være tett på og oppdatere seg daglig hva som rører seg.».
Tommy Wikmark, Flavo

«Kinomagasinet er et viktig, informativt nyhetsorgan for vår bransje som jeg leser svært ofte. Godt med aktuelle oppdateringer fra bransjen som få andre medier fanger opp og dekker. Hyppigheten i nyhetene er viktige i en bransje som stadig er i endring. Men det hadde vært ønskelig at bransjeutgaven kunne kommet ut noe oftere.»
Øyvind Berge, Filmsjef, SF Norge

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom