Også Pixar er modige og fokuserer på døden i vinterens nye tegnefilm: Coco.
Filmen tar utgangspunkt i den meksikanske høytiden Día de Muertos (De dødes dag). På Día de Muertos, den meksikanske allehelgensdagen, ærer man de døde.
Hovedpersonen er tolvåringen Miguel, som drømmer om å bli en stor musiker. Men han får ikke lov fordi familien hans har bannlyst musikk etter at en av hans forfedre, en musikant, forlot kone og barn.
Desperat etter å bevise sitt talent reiser Miguel ved et uhell til det fargerike meksikanske dødsriket.
Der forsøker Miguel å avdekke sannheten om sin slektshistorie.
Men Miguel vil gjerne tilbake til de levende, og til det trenger han hjelp.
Pixar har lagt mye penger på bordet for å få realisert filmen, som er en original idé fra Lee Unkrich, som også har regissert fimen.
Produksjonskonstnadene er på nærmere 200 millioner amerikanske dollar.
Coco er visstnok den første filmen i denne priskategorien som er laget med en latinamerikansk stab av skuespillere.
Før vi endelig får gleden av å se filmen i Norge har Coco gjort seiersrunder både i Latin- og Nord-Amerika, og utgis faktisk som videogram allerede nå i februar 2018 i Nord-Amerika.
Filmen er blitt rost for både animasjonen, sangene, den emosjonelle historien og hvordan filmskaperne viser respekt for meksikansk kultur.
Lee Unkrich har tidligere regissert Toy Story 3 og fikk den opprinnelige idéen til Coco for åtte år siden.
Etter å ha lært mer om Mexico, endret historien seg. Unkrich har sagt at han følte et «enormt ansvar for å få dette riktig presentert.»
Trond Sätre bidro til denne artikkelen.
ARTIKKELEN ER HENTET FRA KINOMAGASINET 1•2018.
LES MAGASINET HER:
https://kinomagasinet.no/artikkel/her-er-disney-aret-2018/