Pixar om livet etter døden

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Også Pixar er modige og fokuserer på døden i vinterens nye tegnefilm: Coco.

Filmen tar utgangspunkt i den meksikanske høytiden Día de Muertos (De dødes dag). På Día de Muertos, den meksikanske allehelgensdagen, ærer man de døde.

Hovedpersonen er tolvåringen Miguel, som drømmer om å bli en stor musiker. Men han får ikke lov fordi familien hans har bannlyst musikk etter at en av hans forfedre, en musikant, forlot kone og barn.

Desperat etter å bevise sitt talent reiser Miguel ved et uhell til det fargerike meksikanske dødsriket.

Der forsøker Miguel å avdekke sannheten om sin slektshistorie.

Men Miguel vil gjerne tilbake til de levende, og til det trenger han hjelp.

Pixar har lagt mye penger på bordet for å få realisert filmen, som er en original idé fra Lee Unkrich, som også har regissert fimen.

Produksjonskonstnadene er på nærmere 200 millioner amerikanske dollar.

Tolvåringen Miguel i dødsriket i Coco.




Coco er visstnok den første filmen i denne priskategorien som er laget med en latinamerikansk stab av skuespillere.

Før vi endelig får gleden av å se filmen i Norge har Coco gjort seiersrunder både i Latin- og Nord-Amerika, og utgis faktisk som videogram allerede nå i februar 2018 i Nord-Amerika.

Filmen er blitt rost for både animasjonen, sangene, den emosjonelle historien og hvordan filmskaperne viser respekt for meksikansk kultur.

Lee Unkrich har tidligere regissert Toy Story 3 og fikk den opprinnelige idéen til Coco for åtte år siden.

Etter å ha lært mer om Mexico, endret historien seg. Unkrich har sagt at han følte et «enormt ansvar for å få dette riktig presentert.»

Trond Sätre bidro til denne artikkelen.

ARTIKKELEN ER HENTET FRA KINOMAGASINET 1•2018.

LES MAGASINET HER:



Coco norsk filmplakat.


https://kinomagasinet.no/artikkel/her-er-disney-aret-2018/

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom