Sannsynlig Coen-suksess sikret av SME

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

– Det er ikke ofte en Coenbrødrene film kommer på independentmarkedet. Da var det bare å slå til! Det sier produktansvarlig Jørn Landbakk hos Star Media Entertainment.

De kjøpte årets Grand Prix-vinner «Inside Llewyn Davis» på Cannes-festivalen før den ble innspilt.

Og under årets festival fikk Landbakk og hans kolleger i SME og innkjøpsgruppen Noble Entertainment, MisLabel og Futurefilm, endelig sett filmen.

Joel og Ethan Coens nye film, Inside Llewyn Davis, handler om en ung folkesanger i New Yorks Greenwich Village i 1961. Llewyn Davis (Oscar Isaac) er ved et veiskille. Med gitaren på slep og en iskald storbyvinter som presser på, strever han med å lykkes som musiker med enorme forhindringer i sin vei, noen av dem selvforskyldte.

Hovedrolleinnehaver Oscar Isaacs hentet prisen på vegne av Coenbrødrene. Han ble veldig rørt over å motta den fra skuespillerlegenden Kim Novak (Vertigo), som var æresgjest under årets Cannes-festival.

Isaac sa at Coen-brødrene hadde ikke klart å komme seg til Cannes.

Filmen er ventet på norske kinoer sent 2013 eller tidlig 2014.

Produktansvarlig Jørn Landbakk hos Star Media Entertainment er nylig kommet tilbake fra årets festival. Innkjøpet av Inside Llewyn Davis, som skjedde mens filmen var på manusstadiet på en tidligere Cannes-festival, var en enkel beslutning, forteller han overfor KINOMAGASINET.

– Det var et veldig lett valg. Det er ikke ofte en Coenbrødrene film kommer på independentmarkedet. Da var det bare å slå til, sier Landbakk.

– Vet du hvorfor den var tilgjengelig utenfor studioene?

– Det er et godt spørsmål. Det kommer an på produksjonsselskap og finanseringen. De valgte vel å finansiere den via independentsystemet, i stedet for studio.

– Var det vanskelig å sikre seg rettighetene til Inside Llewyn Davis?

– Som alt annet er det en kamp med de andre distributørene. Kjøpene er noe du må forhandle deg frem til. Vi kjøpte den i Cannes i fjor. Det var deilig å se den i år. De fleste vi kjøpte i år, kjøpte vi på manusstadiet, med regissør, skuespillere og budsjett som sikre faktorer. Men en sjelden gang kan vi kjøpe vi filmer som er ferdige. Silver Linings Playbook, så vi i fjor og kjøpte etterpå. Dessverre er det ikke så mange du kan se og gå å kjøpe.

– The Grand Prix til Coen-filmen altså. Betyr dette noe?

– Ja, en Cannes-pris betyr noe, men det som betyr noe er om den fungererer i markedet. Prisen viser at filmen har høy kunstnerisk kvalitet. Jeg ser også at flere riksmedier allerede har anmeldt den og alle har gitt den meget gode karakterer.

– Hva med andre filmer dere kjøpte i år?

– Jeg kan foreløpig ikke si så mye om disse, da vi ikke er ferdig å forhandle om alle. Men jeg kan si såpass at vi kjøpte en film av en av de virkelig store regissørene, som vi vil annonsere om ikke så altfor lenge.

PS! Les om Star Medias videomeny for 2013 her.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom