Venter stor effekt av norske insentivinnspillinger

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

HAUGESUND: Hele The Snowman og viktige deler av Downsizing ble innspilt i Norge. De norske linjeprodusentene forteller om sine erfaringer.

– Det ble en stor suksess å få disse filmene til Norge på så kort tid. Det er flere produksjoner som vil komme, fortalte Tor Arne Øvrebø (line producer for Snømannen) og Per-Henry Borch (line producer for Downsizing) under den filmpolitiske konferansen under Den norske filmfestivalen i Haugesund, mandag 22. august 2016. De jobber for firmaet TrueNorth Norway.

– Men den største effekten får vi når de to filmene lanseres, la de til.

I et intervju med Aftenposten forteller de at både Marvel- og Lucasfilm (begge under Disneys kontroll) vurderer å spille inn scener til kommende filmer på steder som Preikestolen, Trolltunga, Folgefonna og Lofoten.

Det har allerede vært befaring og besøksrunder i den anledning. Ifølge avisen kan det dreie seg om eventuelle The Avengers– og Star Wars-filmer som ønsker scener i Norge. Ifølge VG er det også snakk om å spille inn scener for den neste Transformers-filmen i Norge, allerede fra høsten av. Dette da, vil vi anta, utenfor insentivordningen.

Sist vinter ble The Snowman, med Michael Fassbender i hovedrollene, spilt inn i Oslo, Rjukan og Bergen. Hele filmen ble i innspilt her til lands. Filmprosjektet var det første som fikk midler fra den nye insentivordningen fra Norsk filminstitutt. I alt 40.5 millioner kroner av i alt 45 millioner kroner som var tilgjengelig. Restbeløpet ble gitt til Downsizing, som har Matt Damon i hovedrollen. Her ble en del scener filmet ombord i et skip sommeren 2016 i Lofotoen.

Øvrebø og Borch fortalte under seminaret at det var stor skepsis blant produksjonsselskapene før arbeidet startet i Norge. Men at det ble veldig fornøyde, og at både utelandske og norske filmmannskaper lærte av hverandre. Begge produksjonene var krevende.

– Gjennomføringen av prosjektene er den beste markedsføring man kan ha innad i studioene. Når filmene slippes blir det enda mer større interesse for dette, sa produsentene.

Tor Arne Øvrebø fortalte at Hollywood-selskapene stiller stor krav, blant annet mht. å få sett de daglige opptakene. Her ble det da laget et system for opplasting fra Storyline Studios.

– Vi har et høyt nivå på teknisk produksjon, men mangler kunnskapsnivået innenfor snekring og tilrettelegelse innen «art department», ble det sagt under seminaret.

Så hva skjer videre? Nå er en evaluering utført av insentivordningen, og den ble lagt frem under mandagens seminar i Haugesund. Det blir en ny runde for 2017. Det antydes at den skal være på samme nivå som i 2016.

– Det er nå vi har momentum etter den fine starten på insentivordningen. I det minste bør politikerne doble potten til 90 millioner kroner, og på sikt flytte hele ordningen fra Norsk filminstitutt til Næringsdepartementet. Det ville være en klar fordel å få til en mer glidende ordning, lik den de har på Island. Husk på at disse store produksjonene gjerne har budsjetter på en til 1,5 milliarder norske kroner, og at en insentivordning på 45 millioner kroner fort bare blir en dråpe i havet, sa Borch i intervjuet med Aftenposten.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom