• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNOLOGI

Alle digger kinoskjermene, men prisene må ned

Nytt navn og logo: Samsung Onyx Cinema LED.
Alle digger kinoskjermene, men prisene må ned
Rolf Einar Hammerås
Rolf Einar Hammerås
14. juni 2018

BARCELONA: En svært entusiastisk David Monk fra European Digital Cinema Forum ledet en hyperrask debatt rundt de nye LED-skjermene for kinoene, som Samsung og Sony til nå har vist frem.

Tilstede var David Hernandez fra Samsung Onyx Cinema og Mark Clowes fra Sony Digital Cinema, samt det David Monk presenterte som «en nordmann», som viste seg (selvsagt for oss som kjenner til ham) å være dansk: nemlig Jan Petersen fra Nordisk Film Biografer i Danmark, som også har teknisk ansvar for kinoene deres i Norge.

Debatten fant sted under CineEurope 2018 onsdag 13. juni.

Liker Jan Petersen LED-skjermene?

Ja, svært godt, kom det frem.

– Skjermene ser flotte ut, bildet er fantastisk, men det er visse utfordringer med lyden, sa dansken.

– Hva skal til for at det blir innkjøp av LED-skjermer, lurte moderator David Monk på.

Svaret kom kontant fra Petersen:

– Prisene må gå betraktelig ned. Nå er prisene langt over RGB-laserprojektorer, kanskje to-tre-fire ganger så dyrt. Og vi trenger standarden og innholdet for å kunne kjøpe dem. Og vi må se på hva som er langsiktigheten for disse produktene. Det hevdes at de varer lengre enn projektorene, og det kan stemme, men hvordan ser skjermene ut om fem år, hva skjer om du endrer et panel, og slike ting, poengterte Petersen.

Skjermene er «litt dyre, ja», sa Monk og la til at det var årets underdrivelse!

Et innlegg fra salen kom også inn på at enkelte har ment at skjermer ikke har noe på kino å gjøre og at det ikke gir en «kino-opplevelse».

«Forstår vi hva kinoopplevelsen er? Det er ikke bare teknologi. Er vi i fare å ta oss et sted med teknologien, som endrer dette?», sa vedkommende.

David Monk virket ikke redd for kinoens fremtid med skjerm fremfor projisert bilde på et lerrett.

– Skulle vi beholdt analog film, og ikke gått digitalt, kan noen ønske det nå i dag? Vel, du kan sette inn en gammel projektor og vise 35 mm-film, og noen gjør det. Men hva vil virkelig gjøre kinoopplevelsen bedre? Jeg tror dette er fremtiden, men hvor raskt kommer vi dit. Det avhenger av prisen, sa Monk.

Foruten en prototype hos Samsungs hovedkontor i Seoul i Sør-Korea, er Arena Cinemas Sihlcity i Zürich første ordinære kino med 3D Cinema LED installert. Foto: Samsung.

 

Fra venstre: David Monk (European Digital Cinema Forum), Mark Clowes (Sony), Jan Petersen (Nordisk Film Biografer) og David Hernandez (Samsung Onyx Cinema). Foto: Rolf Einar Hammerås, KINOMAGASINET.no ©

 

Kinoveggen til Samsung har fått navn: Onyx

Han mente også at «hvis ikke vi (kinobransjen. Red. anm) er aggressive om på å forbedre standarden, vil «folk heller si at de vil vente i tre måneder og se filmen hjemme, fordi jeg har bedre bilde hjemme».

Jan Petersen (Nordisk Film Biografer). Foto: Rolf Einar Hammerås, KINOMAGASINET.no ©

– Det kan godt skje, og det kan vi ikke tillate skjer, mente Monk.

Siden et perforert lerrett nå gir senterlyd direkte gjennom lerrettet til publikum, kan ikke en kinoskjerm gi lyden på tilsvarende vis.

– Det er virkelig utfordrende med lyden, så det er rom for forbedring, medgikk David Hernandez fra Samsung Onyx Cinema.

Mark Clowes fra Sony Digital Cinema minnet om at dagens LED-skjermer er førstegenerasjon, og at få bruker serie 1 av digitale projektorer nå. Lydopplevelsen vil bli bedre, var begge selvsikre på.

Moderator David Monk poengterte at Samsung eier Harman Kardon og at Sony på sin side har masse bra lydutstyr og teknologi.

Samsung Onyx Cinemas mann understreket at pr. sommeren 2018 er Samsuns Onyx-skjermer de eneste som er kommersielt tilgjengelige og godkjente av Digital Cinema Intitative (DCI). Sonys mann sa at deres skjerm snart blir godkjent, etter alle solemerker.

CinemaCon 2018: Stadige laserforbedringer – og LED-skjermene imponerer fortsatt

Samsung har to modeller, en på fem meter og en på ti meter brede.

– Vi tror vi redefinerer kinoopplevelsen, og har en teknologi som matcher hva industrien jakter på. En multifunksjonell skjerm som adresserer alle behovene, hvis en kino vil ha en løsning som er klar alllerede. Vi har nå installert 16 skjermer på verdensbasis og flere er på vei. Vi er veldig fornøyd med mottakelsen i markedet, sa David Hernandez.

Og la til:

– Dette er spesiallaget for kino, og ikke noe vi lager for forbrukerne, og gir kinoene etterpå!

Sonys Mark Clowes sa at deres skjerm var laget under konseptet Crystal LED (CLED) for å gi banker og andre forretningsområder lyssterke skjermer der hvor det er godt opplyste lokaler, mye glass etc.

– De er ikke laget for kino, men fikk en god reaksjon da vi viste det for kinobransjen og har nå startet arbeidet med å tilpasse skjermen fpr kinobransjen. Nå gjennomgår vi DCI-godkjennelse for våre eksisterende LED-panaler. Dette er en «high-end»-marked, og ikke et marked vi vil skynde oss inn i.

Clowes minnet om at Sony lenge var en 4K-forkjemper. Han mener at vel så viktig nå er High Dynamic Range, som da High Definition i sin tid ble lansert.

– «Det er bedre enn jeg er vant til». Det er den reaksjonen vi jakter på. Jeg tror folk flest vil like det, selv om de ikke kan sette fingeren på hva det er!

Crystal LED fra Sony på bransjemessen ISE (Integrated Systems Europe) 2018 i Amsterdam i Nederland. Foto: Sony.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNOLOGI
14. juni 2018
Rolf Einar Hammerås
Rolf Einar Hammerås

Relaterte sakerForsiden
  • CinemaCon 2018: Stadige laserforbedringer – og LED-skjermene imponerer fortsatt 10.05.2018
  • Første 3D Cinema LED-installasjon i verden hos sveitsisk kino i Zürich 28.03.2018
  • «LED-skjermer kan på sikt erstatte projektorer» 11.02.2018
  • Samsung lanserer 3D Cinema LED 08.02.2018
  • Verdens største kinokjede går for Samsung Cinema LED 08.02.2018
  • Samsungs LED-skjerm godkjent av DCI 15.05.2017

Siste saker fra KINOTEKNOLOGI

Nå kommer en ny kino-LED-utfordrer på banen

John Berge17. juni 2020
Les mer

50 år siden unnfangelsen av internett

admin30. oktober 2019
Les mer

Barco vil også levere LED-skjermer

John Berge13. september 2019
Les mer

ISE med digitalkino-fokus

John Berge21. januar 2019
Les mer

Onyx Cinema LED på plass i Paris

John Berge11. november 2018
Les mer

Eclair inngår samarbeid med Samsung om deres Onyx-system

John Berge24. september 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

D-BOX-premiere i Trondheim: Slik var det å se en film med bevegelsesseter
Nå kommer en ny DCI-standard: HDR Cinema