• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ALTERNATIVT INNHOLD

Alternativ innhold vil berge kinoene

«Doctor Who: The Day of The Doctor».
Alternativ innhold vil berge kinoene
John Berge
John Berge
3. desember 2013

Kinoenes fremtid vil avhenge av suksessene til visning av alternativt innhold. Det mener et britisk ekspertpanel.

Screen Film Summit’s New Audience ble holdt i London mandag 2. desember. Toppssjefene for Philip Knatchbull og Lionsgate viste til suksessen med visningen av Doctor Who 50-årsjubileumsspesialen på kino, samme kveld den også ble sendt på TV. (Også norske kinoer viste denne episoden, og her var episoden ikke TV-vist).

– Dette er en massiv del av vår business. Vi bygger nye kinoer overalt i Storbritannia og vi forteller våre designere at de må fokusere på dette, å designe kinoene slik at de føles rette for den yngre generasjon fra dette perspektivet, sa Philip Knatchbull fra Curzon Artificial Eye, ifølge referatet hos det britiske fagbladet Screen Daily.

Doctor Who: The Day of The Doctor var et «stort steg videre for alternativt innhold», siden dette var noe annet enn teater, opera eller musikkonserter.

Knatchbull sa at det voksende VOD-markedet har forandret måten kinoene programmerer og markedsfører seg. De bruker kinolanseringen for å skape markedet for filmen som kjapt kommer On Demand.

Zygi Kamasa fra Lionsgate advarte mot å bruke «day-and-date» kino og VOD-lanseringer som «andre eller tredjevalg eller for fiaskopregede prosjekter.» Selskapet lanserte Batchelorette på denne måten i Storbritannia.

Lionsgate-sjefen sa at alle måtte forstå – distributører, kinokjeder, produsenter, alle – at slike lanseringer ikke skal være en B-arena for filmer som ikke anses som sterke nok for kinolansering, skriver Screen Daily.

Phil Clapp fra Cinema Exhibitor’s Association (CEA) – som nylig besøkte Den norske kinokonferansen 2013 – sa at det blir stadig vanskeligere å finne filmer som snakker til et bredt publikum. Det er altfor mange oppfølgerfilmer, restart av gamle filmserier osv., mener Clapp.

Philip Knatchbull mente at filmindustrien nå står overfor de samme vanskelige forandringene som musikkbransjen i sin tid gikk gjennom. Han mener den gamle forretningsmodellen er «fullstendig ødelagt».

Phil Clapp fra Cinema Exhibitor's Association (CEA) på talerstolen under Den norske kinokonferansen 2013. Foto: John Berge Phil Clapp fra Cinema Exhibitor's Association (CEA) på talerstolen under Den norske kinokonferansen 2013. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ALTERNATIVT INNHOLD
3. desember 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • UNIC ønsker mer fleksible vinduer 20.11.2013
  • TV-serien «Doctor Who» feires på kino 19.11.2013
  • «Doctor Who» på kino: Programming by demand 23.11.2013
  • Slik var «Doctor Who»-spesialen 24.11.2013

Siste saker fra ALTERNATIVT INNHOLD

Første norskproduserte konsert som distribueres til det norske kinomarkedet

John Berge30. november 2020
Les mer

Musikalfilmen til bob hund blir å se på kino – også hos to kinoer i Norge

Gitte Johannessen30. oktober 2020
Les mer

Billie Holiday vender tilbake til Colosseum – på filmlerretet

Gitte Johannessen30. oktober 2020
Les mer

Norge ikke glemt når BTS-konsertfilmen «Break the Silence» lanseres på kinoene i september

Gitte Johannessen9. august 2020
Les mer

Ny Depeche Mode-dokumentar på kino

John Berge5. oktober 2019
Les mer

Ny konsertfilm med Roger Waters på kino

John Berge28. september 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Første gang for BBC Worldwide
Peter Gabriel på kino til våren