• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: A Quiet Place

KINOFILM : A Quiet Place

5
Karakter:

Konklusjon

A Quiet Place er en kompakt og spennende film fra start til slutt. Den biter ikke over for mye og bruker konseptet og virkemidlene til sin fordel. Gode skuespillerprestasjoner er med på å synliggjøre den mellommenneskelige delen av historien.

Eksterne lenker

Anmeldelse: A Quiet Place
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
7. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 06.04.2018
Sjanger: Drama, Skrekkfilm, Thriller
Skuespillere: John Krasinski, Emily Blunt
Regi: John Krasinski
Manus: Scott Beck, John Krasinski
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 30 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Gjennomgående dyster stemning og flere angstskapende elementer gjør at filmen får aldersgrense 15 år.

HANDLING

Grøsser med Emily Blunt og John Krasinski. Vesener som tiltrekkes av lyd har utryddet en stor del av menneskeheten. En familie på fire gjemmer seg på en gård, hvor de kun kommuniserer med hverandre via tegnspråk. Men moren er gravid med et nytt barn, og hver minste lyd vil bety slutten for dem alle.

Effektfull bruk av virkemidler hever A Quiet Place opp fra lignende filmer.

I A Quiet Place befinner vi oss i en nær fremtid, hvor de gjenlevende må leve i absolutt stillhet for å overleve.

Gjennom oversiktsbilder av en forlatt forstad og klipp til savnet-plakater og avisoverskrifter skjønner vi at noe har kommet og angrepet menneskene.

Vi følger en families utfordrende liv i denne forlatte verden. Tidlig i filmens korte spilletid opplever familien noe som kommer til å sette preg på hver enkelt av dem i resten av filmen, og når vi hopper cirka ett år frem i tid, så viser det seg også at moren i familien er høygravid.

Monstrene, som er den store trusselen, jakter via lyd, og det ser ikke ut til at noen har funnet ut hvordan man kan stoppe disse vesenene.

I likhet med filmer som Haisommer og Alien, gjøres det et smart trekk ved å la det gå lang tid inn i filmen før vi faktisk får se monstrene tydelig og i sin helhet.

Dette er et av mange gode grep som gjør at vi blir dratt inn i spenningen som skapes og som holdes hele veien gjennom filmens halvannen time lange spilletid.

Noah Jupe spiller Marcus Abbott, Millicent Simmonds spiller Regan Abbott og John Krasinski (som også er filmens regissør) spiller Lee Abbott i A Quiet Place.

A Quiet Place er regissert av skuespilleren John Krasinski, som også spiller faren i familien. Moren blir utmerket spilt av Emily Blunt, som er John Krasinskis ektefelle også utenfor filmlerretet.

Bruken av mange nærbilder krever en solid innsats av skuespillerne, og her imponerer både Blunt, Noah Jupe som spiller sønnen og nykommeren Millicent Simmonds som spiller den døve datteren.

Siden fokuset gjennom hele filmen er at de må være helt stille for å overleve, så blir lyden et ekstremt viktig virkemiddel. Dette egner seg spesielt godt i en slik film, både for å skape gjennomgående oppbyggende spenning og godt plasserte skvettescener, eller «jump scares».

Musikken, laget av Marco Beltrami, er også god, den er både stemningsskapende og fengende. Kinematografen Charlotte Bruus Christensen gjør også en god jobb. Visuelt er dette en vakker film med fin bruk av mørke der det trengs og flott lysspill i både solskinn og kunstig lys.

Emily Blunt spiller Evelyn Abbott i A Quiet Place.

Dessverre er det en del småting som virker usannsynlig eller lite troverdig. Da tenker jeg ikke på monsterdelen, men heller på hvordan familien oppfører seg i enkelte tilfeller.

Her er det nok en blanding av manus og regi som har skylden. Allikevel kan mange av disse detaljene bortforklares med at de må være slik for at filmen skal fungere. Mer blir det vanskelig å skrive uten å avsløre viktige elementer ved filmen.

Man kan se noen paralleller mellom A Quiet Place og Signs, men i den sammenligningen kommer A Quiet Place best ut, med bedre virkemidler, bedre skuespill, bedre konsept og en strammere fortelling.

Filmen avslutter på et tidspunkt hvor publikum forstår nok av hvordan det kan komme til å ende, uten å overforklare noe som helst.

Det er kanskje her A Quiet Place skinner sterkest. Filmen har et tydelig fokus og holder seg til dette. Man sitter igjen med en god historie, pakket inn i et friskt konsept, fortalt med intensitet og gode virkemidler. Da kan man leve med litt småpirk.

Takk til ODEON Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. april 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • Kortvarig kinodrift i Vanvikan
    KINODRIFT25. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • Kortvarig kinodrift i Vanvikan
    KINODRIFT25. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Death of Stalin
Anmeldelse: Phantom Thread