• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Antebellum

KINOFILM : Antebellum

4
Karakter:

Konklusjon

Antebellum forsøker på mye, men kommer til kort. Allikevel er det mye positivt å si om selve filmopplevelsen. God kinematografi, godt skuespill av Janelle Monáe, og ikke minst et fantastisk lydspor.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Antebellum
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
10. oktober 2020

FILMFAKTA

Premiere: 09.10.2020
Skuespillere: Janelle Monáe, Jena Malone, Jack Huston, Gabourey Sidibe
Sjanger: Thriller
Regi: Gerard Bush, Christopher Renz
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Filmen har en gjennomgående dyster og urovekkende stemning, samt enkelte blodige draps- og voldsskildringer. Den får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Nordisk Film Distribusjon

HANDLING

Den suksessrike forfatteren Veronica Henley (Janelle Monáe) blir fanget i en grusom virkelighet og må raskt avsløre det kompliserte og innviklede mysteriet før det er for sent.

Dette er ingen skrekkfilm.

Antebellum har feilaktig blitt markedsført som en skrekkfilm, og dette er nok noe av grunnen til at den har fått en blandet mottakelse. Når man forventer en ting og får noe annet, blir man ofte i overkant kritisk, og lar dette prege inntrykket.

Med det sagt, så er Antebellum slett ikke en perfekt film. Den forsøker kanskje å si mer enn den faktisk gjør. Et av hovedtemaene er mørkhudete, og spesielt mørkhudete kvinners, muligheter for å nå frem i verden.

Antebellum henter tydelig inspirasjon fra Get Out, men dette er en helt annen sjanger.

Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle anmelde denne filmen uten å avsløre sentrale deler av filmens historie. Jeg velger derfor å se på filmens tre deler litt adskilt.

Antebellum starter med en fantastisk kameraføring gjennom en sørstatsplantasje satt til den amerikanske borgerkrigen. Her blir vi tatt med innover i miljøet på en flytende måte sammen med kameraet, akkompagnert av en underliggende, suggerende og noe guffen klassisk musikk.

Nettopp filmmusikken er et av høydepunktene. Vi møter slavene som blir dårlig behandlet, og vi blir introdusert for Eden (Janelle Monáe), som nylig har blitt fraktet til plantasjen.

Denne første delen av filmen fungerer veldig godt. Det er brukt varme farger og en flott kinematografi, men det er ingenting vi ikke har sett før når det kommer til handlingen.

Her er fokuset på å skildre hvordan slavene blir sett på og behandlet som mindreverdige enn de hvite slavedriverne og soldatene.

Kiersey Clemons som Julia og Janelle Monáe som Eden

Den andre delen av Antebellum foregår i vår tid. Her møter vi Veronica (også spilt av Janelle Monáe). Hun er en suksessrik forfatter og foredragsholder som fokuserer på at mørkhudete kvinner ikke må finne seg til rette med å bli akseptert, men at de må komme seg opp og frem. Hun er lykkelig gift med Nick (Marque Richardson), har datteren Kennedi (London Boyce), og to gode venninner; Sarah (Lily Coles) og Dawn (Gabourey Sidibe). Sistnevnte spiller en overdrevent frigjort og seksuell karakter, som føles mer som en parodi enn som en ekte karakter.

Denne delen av filmen er ikke like gjennomført som de andre delene av filmen, men den er essensiell for å fortelle filmens hovedpoeng.

Janelle Monáe som Veronica og London Boyce som Kennedi

Gjennom alle filmens tre deler er det en dyktig Janelle Monáe som er drivkraften, og hennes gode skuespill redder mye.

Den siste delen av Antebellum foregår igjen på plantasjen, og det er her filmens klimaks foregår.

Filmen avsluttes med en nydelig slow-motion-scene, og det er tydelig at kinematografen Pedro Luque bør få mye av æren for min opplevelse av filmen.

Jeg satt igjen med et generelt positivt inntrykk av filmen, men etter å ha fordøyd den litt, så er det tydelig at den prøver på mer enn den får til.

Ja, det er tydelige forsøk på samfunnskritikk, og ja, det er noen horrible scener som nok er grunnen til at den har blitt plassert under skrekkfilmsjangeren. Men la meg si det igjen: Dette er absolutt ingen skrekkfilm, og skrekkfilmentusiaster VIL bli skuffet. Dere er herved advart.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. oktober 2020
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 1 (VOD, Disney+)
Anmeldelse:Børning 3