• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

KINOFILM : Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

6
Karakter:

Konklusjon

Utrolig sterke skuespillerprestasjoner i velskrevne roller. Du kommer til å le, og du kommer til å få klump i halsen.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
20. januar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.01.2018
Sjanger: Drama/komedie/krim
Skuespillere: Caleb Landry Jones, Sam Rockwell, Abbie Cornish, Peter Dinklage, Woody Harrelson, Kerry Condon, Kathryn Newton, Frances McDormand, John Hawkes, Lucas Hedges, Zeljko Ivanek
Regi & manus: Martin McDonagh
Nasjonalitet: England, USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 55 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte nærgående voldsscener og en skildring av et selvmord gjør at filmen får 15- årsgrense

HANDLING

Frances McDormand spiller hovedrollen som den fortvilede Mildred Hayes. Frustrert over fremgangen til det lokale politiet i å finne hennes datters morder, tar hun saken i egne hender for å finne de ansvarlige som stod bak det brutale mordet noen måneder tidligere.

Mildred Hayes stiller byens høyt respekterte politisjef mot veggen (Woody Harrelsson) på kontroversielt vis, gjennom å sette opp store reklameskilt med et budskap rettet direkte mot han. Når andreoffiser Dixon blir involvert i etterretningen forverres situasjonen ytterligere og det blir en kamp mellom Mildred og lokalpolitiet i Ebbing.

Regissør Martin McDonaugh begynner å stadfeste seg som en mester innenfor en sjanger jeg vil kalle svart drama, på samme måte som det finnes svarte komedier.

Bekmørk humor i kompliserte og triste situasjoner. Man kunne kanskje kalt det galgenhumor, men det dekker ikke hele registeret som regissør og manusforfatter McDonaugh frembringer i sine filmer.

Man kan begynne å trekke linjer mellom filmene hans, fra den selvpinende leiemorderen i In Bruges, til de tre forvirrede hundekidnapperne i Seven Psychopaths og videre til den sørgende moren, den omtenksomme sheriffen og den uintelligente politibetjenten i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. De er alle ufullkomne karakterer. Det er for øvrig samtlige av karakterene i denne filmen. Karakterene har tydelige personligheter og dårlige karaktertrekk som kommer frem i løpet av filmens spilletid.

Tittelen er lang og sier lite om hva filmen handler om, men allikevel så er disse reklameskiltene kjernen som binder alle karakterene sammen, men det er karakterene filmen egentlig handler om. Her er det skuespillerkunst på øverste hylle. Mens dialogen til tider er overdreven og vulgær, så er ansiktsuttrykk og kroppsspråket det som forteller den virkelige historien og viser hvordan karakterene egentlig er. Om det skulle være noe å trekke for, så kan det kanskje være at Sam Rockwells karakter Jason Dixon, og hans mor, muligens er en smule overdrevet.

Woody Harrelson som Sheriff Willoughby og Sam Rockwell som Jason Dixon

Filmens ytre historie er sterk, godt fortalt og fungerer utmerket i seg selv. Allikevel er det i kombinasjon med det underliggende – forholdene mellom karakterene og utviklingen her – som virkelig løfter filmen. McDonaugh har skrevet et godt manus, men det er nok fordi han selv sitter i regissørstolen at det fungerer så godt.

Filmen handler om en mor som innbitt forsøker å få politiet til å gjenoppta saken etter hennes datters voldtekt og drap, og møter mye motstand fra befolkningen i den lille byen. Frances McDormand balanserer rollen som innbitt og sta mor som ikke tar dritt fra noen, og en sårbar og sørgende mor, på en utmerket måte. Nyansene i ansiktet og leveringen av replikkene er perfekte. Woody Harrelson fungerer også godt i en rolle man kanskje ikke er så vant med å se ham i, nemlig som en omtenksom og empatisk barnefar, sheriff og ektemann. Sam Rockwell er en mester i å spille sære karakterer, og dette er intet unntak. Hans karakter har blitt tatt vare på av sheriffen, han bor fortsatt hjemme hos sin mor (som selv ikke er verdens beste rollemodell …) og han har et drikkeproblem. Hvis man skal si at filmen har en protagonist, en karakter som går igjennom en utvikling i løpet av filmen, så er det ham. Samtlige biroller er tydelige karakterer som har en plass i filmens historie.

Frances McDormand som Mildred

Jeg ler sjelden høyt, selv når jeg synes noe er morsomt, men i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri var det flere øyeblikk som gjorde at jeg brøt ut i spontanlatter. Til tider var det den type latter du får litt dårlig samvittighet for i etterkant, men sånn er det med svart humor. Det var ikke bare latter filmen frembrakte, for den tar deg med på en berg-og-dal-bane av følelser. Du blir dratt inn i filmen og skjønner hvordan karakterene har det og smerten de bærer på. Ved flere anledninger gikk jeg fra å le høyt i det ene sekundet, til å få en metaforisk knyttneve i magen i det neste. På et sted i filmen vokste klumpen i halsen seg så stor at det nesten dukket opp en tåre.

Filmen starter med en rolig tone, hvor vi får se tittelens tre reklameskilt filmet fra ulike vinkler. Ikke mange minutter ut i filmen kom den første latterbølgen i salen. Selv om filmen hadde flere muligheter til å runde av, så føles slutten som det perfekte valget å avslutte historien på. Noen scener kan man tenke at ikke er så nødvendige for å fortelle historien, og at de kunne vært kuttet for å få ned spilletiden. Likevel fungerer de godt, og bygger ut karakterene.

Det er ikke en tilfeldighet at Three Billboards Outside Ebbing, Missouri vant Golden Globes for beste dramafilm, beste skuespillerinne i en dramafilm (Frances McDormand), beste biskuespiller (Sam Rockwell) og beste manus. I tillegg var den nominert for beste regi og originalmusikk.

Det er langt mellom filmer som påvirker meg slik Three Billboards Outside Ebbing, Missouri gjorde. Jeg gleder meg allerede til McDonaughs neste film.

Stor takk til SF Ski Kino for pressetilgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. januar 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for tredje gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for tredje gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Greatest Showman
Anmeldelse: Darkest Hour