• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: First Man (IMAX, 2D)

En klar femmer til First Man.

KINOFILM : First Man

5
Karakter:

Konklusjon

En solid og spennende film hvor fokuset er mer på psykologien til mennesket bak, enn det tekniske som krevdes for å klare å reise til månen. En emosjonell tråd går gjennom hele filmen og gir det hele et lite ekstra hakk og du forstår hvorfor Neil Armstrong var så målrettet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: First Man (IMAX, 2D)
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken
12. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 12.10.2018
Sjanger: Biografi Drama
Skuespillere: Ryan Gosling, Claire Foy
Regi: Damien Chazelle
Manus: James R. Hansen og Nicole Perlman
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 21 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen skildrer farefulle romferder og har flere partier med urovekkende panikkstemning. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

Historien om astronauten Neil Armstrong og den legendariske romferden som førte til at han 20. juli 1969 ble første mann som satte sin fot på månen

Damien Chazelle – mannen bak Whiplash (2014) og La La Land (2016) – er tilbake med en storslagen film.

First Man er hans første film hvor musikk ikke spiller (hehe) en stor del av plottet, så det er spennende å se hvordan en sånn film ser ut.

Dette lukter jo Oscar-film lang vei. En sann historie om et av USAs største øyeblikk fra en regissør hvis to forrige filmer ble Oscarnominert, og han vant blant annet beste regi for La La Land.

USA er jo glad i filmer som viser hvor overlegene de er som nasjon.

Romfart har jo utrolig mye spennende innebygd, og det er en form for adrenalinrus i å se mennesker bli skutt opp i raketter som virker som de holder på å falle fra hverandre. Kan Damien Chazelle klare en hat-trick?

First Man er en god film. Den er solid. Jeg har ikke så mye å utsette på den. Den klarte kanskje ikke å engasjere meg så mye som jeg håpte, men det er øyeblikk som er intense og spennende og jeg kjedet meg aldri.

Den emosjonelle biten og familiedrama var mye mer vellykket enn jeg fryktet.

Trailerne fikk den delen av filmen til å virke som konflikt bare for å ha konflikt. Heldigvis så funket det, og den konflikten som er der forstår du som seer veldig godt.

Ryan Gosling som Neil Armstrong.

Det er noe veldig fascinerende å se hvordan de dro til månen i fartøy som virker som de er et sekund fra å falle fra hverandre hele tiden.

Dette var en nasjon og dedikerte mennesker som bokstavelig talt er villig til å ofre alt for å komme seg til månen. Uansett hvor sinnssykt det virker.

Det er tematisk sett Damien Chazelle i kjent landskap. Han har brukt dette både Whiplash og La La Land.

Drivkraften – og hva man er villig til å ofre for å nå drømmen sin. Forskjellen er at her er målet Tellus’ sin måne, Luna, og ikke å åpne en jazzbar.

Kubrick: Action!

Derfor filmskaperne bak First Man i mye større grad opptatt av mannen Neil Armstrong og hva som driver ham, hva som får han til å kaste seg ut i dette oppdraget og hva det betyr for han.

Dette er ikke en film som handler om hvordan de jobbet for å komme seg til månen, selv om det er en del av filmen det også, så er det en mye mer personlig reise. (Dessuten finnes det mange andre gode romfartsfilmer som tar for seg dette.)

Helt i begynnelsen av filmen ser vi at den ene datteren hans dør av kreft, og det er åpenbart gjennom filmen at det traumet aldri forlot han, og kan nesten sies å være en av drivkraftene til hvorfor han kaster seg ut i dette eventyret.

Det hjelper ikke at folk dør i hytt og pine rundt han heller.

Det var jo flere alvorlige ulykker før den suksessfylte måneekspedisjonen i 1969.

Alle setter sitt preg på Armstrong, og får han til å bli mer manisk etter å fullføre prosjektet slik at kollegene som ofret sine liv ikke skal ha gjort det til ingen nytte.

Independence Day ringte. De ville ha tilbake scenen sin. Men virkeligheten var først.

Jeg sier manisk, men Ryan Gosling spiller Armstrong som en fyr med få ord. Dette er en verden hvor menn ikke skal vise følelser, og han sperrer alt inne.

Det er lite å hente i ansiktet hans, så det legges veldig opp til at vi legger inn følelsene selv.

Men jeg syns det fungerer svært bra. Det at det blir mer lavmælt lar oss få tid til å tenke på og føle hva som skjer istedenfor at vi blir foret det.

Claire Foy som Janet Armstrong.

Selv om det er psykologien bak, og hva som ofres for å oppnå store ting som er det filmen fokuserer på, så klarer filmen fint å briljere i de scenene hvor man ser menneskene manøvrere romskipene.

Enten det er noen av de tidligere forsøkene eller selve Apollo 11.

First Man klarer å sette deg i førersetet, og du innser hvor sinnssykt det hele må ha vært. Det er en intensitet og klaustrofobi i de scenene som fikk meg til å sitte på kanten av stolen. Det hjalp veldig at lyden er utrolig godt brukt i disse scenene og den vet når den skal være stille, og hvordan den skal utnytte at hver eneste knirk kan være lyden av at her er det noe galt. Det er flere øyeblikk hvor de sitter i en trang cockpit, eller hva det heter i et romskip, hvor jeg tenkte hvor sykt det må ha vært.

Det er utrolig gode skuespillprestasjoner i filmen. Claire Foy viser nok en gang at hun er et talent vi må se etter. Selv om rollen hennes hovedsaklig er bekymret kone og mor så gir hun såpass mye i rollen, og klarer å gi den en autensitet og dybde som gjør at det funker.

Sett hos ODEON Oslo på pressevisning, vist i IMAX 2D.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenImaxKinoNasaspenningVerdensrommet
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. oktober 2018
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenImaxKinoNasaspenningVerdensrommet
  • Trailer tre: First Man 20.09.2018
  • Anmeldelse: La La Land 21.02.2017
  • La La Land med direktefremført musikk 26.04.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Venom
Anmeldelse: A Star Is Born