• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Focus

Focus får terningkast fire av KINOMAGASINETs anmelder.

: Focus

4
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Focus
John Berge
John Berge
3. april 2015

FILMFAKTA

Regi: Glenn Ficarra, John Requa Skuespillere: Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro, Gerald McRaney, BD Wong, Robert Raylor, Brennan Brown, Adrian Martinez, Laura Flannery Sjanger: Komedie / Krim Kinopremiere: 13.03.2015 Manus: Glenn Ficarra, John Requa Nasjonalitet: USA Språk: Engelsk Produksjonsår: 2015 Lengde: 1 t. 44 min. Produksjonsselskap: Zaftig Films Musikk: Nick Urata Distribusjon kino: SF Norge Distribusjon video: Warner Bros Entertainment Norge AS Aldersgrense: 11 år Egnethet: Ungdom / Voksen Begrunnelse: Enkelte voldsskildringer gjør at denne filmen får 11-årsgrense.

Allerede ved lansering kan man fastlå at Focus er en guilty pleasure. Hvem vil vel ikke se så vakre mennesker som snille skurker?

Focus er en film som står og faller på «stjernekraften» til Will Smith og samspillet mellom ham og hans motspiller, Margot Robbie.

Har Smith – etter fadesen After Earth (2013) – fortsatt det som trengs? Vi har strengt tatt knapt sett ham på kino siden!

I en alder av 46 år holder Smith seg fortsatt uforskammet godt, som en slags de svarte amerikanernes svar på Tom Cruise.

Derfor slipper også han tilforlatelig unna med å pares mot en over 22 år yngre motspiller – det australske stjernefunnet Margot Elise Robbie. Hun la de fleste av oss merke til i uforglemmelige The Wolf of Wall Street (2013) med Leonardo DiCaprio.

Jeg skal villig medgi at for meg var Robbie et av høydepunktene i traileren og en viktig årsak til at jeg ville se filmen, så her kan Warner Bros.’ profilering av henne være vel anvendte penger. Hun er allerede nok stjerne nok til å fronte sin egen film før vi vet ordet av det. Gudene skal vite at hun både har utseende og skuespillertalentet til å overbevise ikke bare kresne studiosjefer.

Focus er vakker. Lekre mennesker, lekre biler, lekre omgivelser fra ende til annen.

Den er filmet i stilen som en dyr reklame-eller musikkvideo, men uten å være «flashy» eller med overdrevne klippeffekter, så har Focus en jevn fin flyt. Den føles på en måte litt klassisk. Faktisk virker den litt Hitchcock-inspirert på sett og vis, da historien har mange lag. Samtidig er den moderne og veldig frekk i dialogen, med en lang rekke herlige bifigurer.

Det er en glede å melde at Focus ikke bare er en lekker film, men en alldeles herlig film fra ende til annen.

Der andre filmer i samme krimthriller-sjanger lover mye mer enn de kan holde (Runner, Runner med Ben Affleck er en film som kommer meg i minne), har Focus mye mer substans. Nemlig både stil og substans. Og sjarm. Og en alldeles herlig flyt, med en lekende katt-og-mus-historie i bunn, som tross tilsynelatende endeløse vendinger, ikke føles for konstruert. Selv om den selvsagt er det.

Litt sjangerblanding er det også, men hvorfor ikke? Det er en krimthriller og et slags romantisk drama. Jeg synes det fungerer godt.

Fokuset i Focus er etterhvert vel så mye på de to hovedrollefigurenes forhold, som på lureriet de bedriver. Smith spiller svindleren Nicky Spurgeon, mens Jess Barrett (Robbie) ønsker så hardt å bli hans protesjé.

Etter en storslagen svindeluke i New Orleans, sier Nicky farvel til en betuttet Jess, før de tre år senere igjen overraskende møtes «på jobb» fra hver sin vinkel i Buenos Aires. Eller er de faktisk på jobb, begge to?

Hvem som kan stole på hvem er det klassiske temaet. Hva er ekte, når «alt er falsk»? De lurer og forteller hverandre små og store løgner gjennom hele filmen.

Kjemien mellom de to er upåklagelig. Smith slipper faktisk unna med det meste her. Er det vissheten om virkelighetens fiasko som også gjør at vi tror på hans tidvis noe ydmyke rollefigur, en usikkerhet bak all selvsikkerheten som karakteren krever?

Soundtrackets bruk av klassisk rock (eksempelvis Sympathy For The Devil), latinamerikanske svisker og klassiske «croonerlåter» er en lærebok i bruk av musikk for å sette stemningen.

Det er Glenn Ficarra og John Requa som er regissører for filmen. Det er sjeldent, men ikke lengre uvanlig, at to deler på denne oppgaven. Focus er deres tredje film, og etterfølger I Love You Phillip Morris (2009) og Crazy, Stupid, Love (2011). De skriver sine egne filmer og det vises i hvordan materialet behandles. Jeg er ikke i tvil om at disse karene har mange gode filmer foran seg.

Alt i alt ender Focus opp som en fornøyelig film. Ingen klassiker, men som nevnt en definitiv «guilty pleasure», med stil og en viss substans. En fiffig historie, flotte innspillingsteder og to hovedrolleinnehavere som skinner sammen.

Takk til Ski Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. april 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: De nærmeste
Anmeldelse: Fast & Furious 7