• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Fremad

KINOFILM : Fremad

4
Karakter:

Konklusjon

Enkelte overforklaringer og i simpel sentimentalitet trekker ned filmen og fjerner en del av magien vi forbinder med Pixars beste filmer. Fremad er likevel verdt kinobesøket med vakker (og klassisk) fortellerstruktur, kreative vrier og festlige karakterer.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Fremad
Christian Høkaas
Christian Høkaas
3. mars 2020

FILMFAKTA

Premiere: 06.03.2020
Originaltittel: Onward
Skuespillere: Tom Holland, Chris Pratt, Octavia Spencer, Julia Louis-Dreyfus
Sjanger: Eventyr / Animasjon / Familiefilm / Barnefilm
Regi: Dan Scanlon
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 6 år
Denne filmen inneholder flere dramatiske scener med kortvarige nifse elementer. Da disse foregår i et tydelig fantasiunivers med humoristiske innslag, får filmen 6-årsgrense.
Språk: engelsk og norsk tale
Produksjonsår: 2020
Distributør: The Walt Disney Company Nordic

HANDLING

Tenåringsbrødrene Iver og Balder bor i en forstad til en verden bebodd av alver og andre eventyrlige skapninger som har glemt sine magiske evner. På Ivers 16-års dag får brødrene en felles gave fra faren som gikk bort før Iver ble født; en tryllestav og en formel som kan bringe faren til i live igjen for én dag. For å lykkes i å trylle fram faren igjen, må guttene legge ut på en helt spesiell reise, med uventede farer og magiske øyeblikk.

En magisk ferd, som mangler en del magi.

Først og fremst vil jeg rose Walt Disney Nordic for en ting: Å lansere denne filmen – både i norsk og original tale … samtidig som den amerikanske premieren.

Som regel har vi nordmenn måtte smøre oss med tålmodighet for filmer fra Walt Disney Animation Studios og datteravdelingen Pixar.

Særlig når andre animasjonsstudioer henger seg på amerikansk utgivelse (Dreamworks pleide å vente, men det gjør de ikke nå lenger), så har det virker bak mål at Disney henger etter i Norge.

Når en lenge etterlengtet oppfølger som Toy Story 4 hadde premiere i nesten alle verdens kriker og kroker i juni 2019, og vi i Norge fikk kinopremiere først 6. september, som var 25 dager før den ble gitt ut på fysisk film i USA. Da begynner man å miste tålmodigheten. Så en stor klapp på skulderen for tidlig utgivelse av Onward (Fremad på norsk). Vi håper dette er én av mange filmer som følger trenden.

Når det gjelder Pixar, så har de hatt en litt humpete tur det forrige tiåret. Det er to filmer som skiller seg meget positivt ut (Innsiden ut og Coco), mens resten er enten middelmådige eller bare «gode nok».

Det er vanskelig å nå opp til det strålende filmgalleriet på 90- og 2000-tallet. Fremad er nok heller ikke like storartet som de filmene.

Fremad foregår i forstadene i en fantasiverden hvor mennesker ikke eksisterer. Verdenen består nemlig av alver, troll, feer, enhjørninger, havfruer og mange andre vesener. Den magien man husker fra fortiden er glemt når man har teknologi som gjør ting lettere for hverandre.

I forstadene finner vi to ungdomsbrødre, Balder og Iver (Barley og Ian på originalspråket), som mistet sin far etter at han ble syk for mange år siden. Balder har noen få minner av ham, mens Iver var ikke en gang født. På Ivers 16-årsdag mottar guttene en magisk trollmannstav. Denne gaven hadde moren spart i mange år da den kom fra faren, og staven vil bringe tilbake faren i et døgn.

Når de prøver på dette får de bare halve kroppen hans. Derfor bestemmer brødrene seg for å dra på en oppdagelsesferd for å finne en fønikskrystall, som vil bringe tilbake resten av faren. Ulempen er at magien forsvinner innen neste soloppgang.

Det er en fryd å se at Pixar velger å fokusere på originale filmer nå fremover. Det er de kreative og originale fortellingene som har gitt dem den statusen de har blant animasjonsstudioer. Her starter det med en åpningsscene som likner kanskje litt vel mye på Dragetreneren, før det blir en festlig kombinasjonen av Bright og Weekend at Bernie’s.

Det er kjente sjangerkonvensjoner her, og i likhet med Coco er det en magisk situasjon som må løses før soloppgang. Til tross for at dette er ingen oppfølger (som Pixar har gjort en del av de siste årene), så holder de det gående på kjent grunn. Jeg skulle gjerne sett større sjansespill, men det er ikke helt det skaperverket de virker interessert i å lage.

Første akt blir også litt rotete og denne verdenen de bygger opp føles veldig påtvunget. Det er mye som rett og slett ikke kommer naturlig og filmen snubler i noen irriterende overforklaringer mellom replikkene. (Trenger vi virkelig å vite at moren til guttene har et friår? Det kommer verken naturlig inn i dialogen eller er nødvendig for historiens gang). Her er det mye som kunne blitt kommunisert visuelt.

I 2012 offentliggjorde Pixar 22 regler for fortellerstruktur de liker å følge. Den femte regelen handlet om forenkling, noe særlig filmens første akt kunne fått nytte av. Heldigvis holder Fremad et friskt kjør i eventyret til brødrene – og holder det enkelt. Kjemien mellom brødrene er god og deres personligheter kommer over flere utfordringer på ferden. Det er en klassisk eventyrfortelling med prøvelser underveis, som har en emosjonell kjerne til slutt.

Pixar kan trikset med å være tårevåte. Noen ganger kan det være litt kunstig, men som regel treffer de spikeren på hodet. Karakterene er morsomme og levende, og det er lett å kose seg med denne filmen.

Ja, det blir litt overdrevent sentimentalt til tider, og humoren er mer rettet for den yngre garde (dette har Pixar greid å balansere bedre før), men Fremad er fremdeles å anbefale. En god og velkonstruert film, som bare mangler magien til å være noe mer enn det.

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoPixarVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. mars 2020
Christian Høkaas
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoPixarVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Gentlemen
Anmeldelse: Woman