• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Goliat

KINOFILM : Goliat

6
Karakter:

Konklusjon

Brutalt, ærlig, upolert og uglorifisert bildet av det kriminelle liv. Regissør Grønlund serverer oss en stilren og dyster opplevelse. Skuespillerne er praktfulle, musikken og stemningen er akkurat der den skal være.

Eksterne lenker (Rework!)

Anmeldelse: Goliat
Joachim Eikeri
25. juni 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.06.2019
Sjanger: Drama
Skuespillere: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist, Davina Robinson
Regi: Peter Grönlund
Nasjonalitet: Sverige
Lengde: 1 t. 28 min.
Distribusjon: Mer Filmdistribusjon
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder enkelte realistiske voldsskildringer. Da disse ikke er nærgående skildret får filmen 12-årsgrense.

HANDLING

Når Roland skal i fengsel må den 17 år gamle sønnen Kimmie motvillig følge farens fotspor for å forsørge familien med to småsøsken og en ufør mor. De bor i en liten svensk industriby preget av fraflytting og arbeidsledighet. I løpet av de siste dagene med Roland tilstede skal Kimmie sluses inn i den harde, kriminelle organisasjonen som omgir dem. På samme tid får han tilbud om en lærlingplass i en annen by, med mulighet for fast jobb og framtidsutsikt. Men hvem skal ta vare på familien hvis han reiser?

Goliat tar oss med til Norrkoping, en liten industri by i Sverige. Her møter vi mennesker på bunnen av samfunnet med få muligheter her i livet. Det som er viktig for disse menneskene er tilhørigheten til sine egne, og da på toppen, sine respektive kriminelle nettverk.

Allerede i åpningssekvensen blir vi blir kastet inn i miljøet og situasjonen til disse menneskene, hardt og brutalt. Sekvensen setter også raskt tonen for filmen.

Vi møter deretter familien som er fokuset for filmen. Her møter vi den kriminelle faren Roland, spilt av Joakim Sällquist, eldstesønnen Kimmie, spilt av Sebastian Ljungblad, mor og to yngre søsken. Roland skal i fengsel, og den 17- årige Kimmie skal, etter Rolands ønske, dekke for ham, mens han er i fengsel. Kimmie er i utgangspunktet ikke så åpen for dette. Han viser seg som en smart gutt med gode intensjoner. Han vil kun det beste for seg og sine, men det skal vise seg å være vanskeligere enn forventet å trosse farens ønsker og planer.

Etter åpningen flater filmen noe ut, men det flater ut i et deilig pusterom hvor vi rekker å bli godt kjent med flere av karakterene. Dette er filmens kanskje fremste styrke, karakterbygging og de medfølgende skuespillerprestasjonene. Her vil jeg trekke frem de to hovedrollene som er far og eldstesønn. Begge skuespillerne ble nominert i den prestisjetunge utdelingen Guldbaggen, svenske varianten av Amanda-prisutdelingen, i kategorien beste mannlige hovedrolle. Sällquist vant denne prisen. Vel fortjent.

Skuespillet virker autentisk, og kanskje er det nettopp fordi det faktisk er det. For begge de to mannlige hovedrollene er dette deres filmdebut. Begge møtte opp på en prøveaudition og ble valgt på den måten. Sebastian Ljungblad har vokst opp i Norrkoping, hvor filmen ble spilt inn, og passer naturlig nok miljøet og settingen. Han har også i tiden etterpå vært i trøbbel med loven i det virkelige liv. Begge hovedpersonene står foreløpig oppført med kun én film på merittlisten sin.

Videre virker det som regissør Grønlund har hatt mye fokus på det autentiske. Dette gjelder setting, scenografien og hvordan filmen fremstår. Resten av skuespillerne er heller ikke profesjonelle. Det skal legges til at autentisiteten fungerer svært bra, og de skuespillerne som har en større rolle glimter frem med sitt nærvær.


Musikken er velplassert og skaper stemning. Regien skaper god dynamikk og det er en god flyt i filmen. En flyt som også er tilstede i de rolige scenene. Det som mest vinner meg over i denne filmen er forholdet mellom far og sønn. De mellommenneskelige relasjonene som så godt viser den håpløse situasjonen. Sønnen som vil gjøre det rette, mens faren er overbevist om at han selv, i sin ungdom, har gjort alle de tingene sønnen mener er rett, skaffet seg jobb, prøvd den hederlige banen, og allikevel havnet der han er. Nå verner han om det han har bygget opp. Den skjøre kriminelle løpebanen som tidvis gir den inntekten som trengs, og noen ganger mer, men som for det meste bare er en ond sirkel som virker umulig å unnslippe. Det er viktige spørsmål som stilles i denne filmen. Det er reelle samfunnsproblemer vi trenger å diskutere, og å løse. Regissør Grønlund balanserer skuespillerne og deres prestasjoner med omgivelser som kler historien godt.

Dette er rett og slett en fantastisk film. Den har glimrende skuespill og regi. Man kunne si at historien ikke er av den mest originale sorten, men jeg vil allikevel påpeke at den gjør noen uventede valg her og der. Den er gripende, og jeg sitter til stadighet med en dårlig følelse i magen og en klump i halsen. Den treffer der den skal. Dessuten avslutter den på en måte som ga meg gåsehud og en ekkel følelse av håpløsheten disse menneskene befinner seg i. Rett og slett en viktig film som gir innblikk og perspektiv i noen av de samfunnsproblemene de fleste av oss helst vil slippe å involvere oss i.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. juni 2019
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kjærlighetens sesonger
Anmeldelse: Annabelle Comes Home