• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: It Comes at Night

KINOMAGASINETs anmelder gir It Comes at Night.

KINOFILM : It Comes at Night

5
Karakter:

Konklusjon:

It Comes at Night tilbyr ikke blod og spøkelser, men den tilbyr en intens og spennende opplevelse som vil gi deg mareritt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: It Comes at Night
Rafael Motamayor
28. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 30.06.2017
Sjanger: Grøsser/Thriller
Skuespillere: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Riley Keough, Carmen Ejogo
Regi: Trey Edward Shults
Manus: Trey Edward Shults
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 31 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og blodige voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

En liten familie, mann, kone og sønn, har søkt tilflukt fra en ukontrollerbar pandemi i et avsidesliggende hus. Her har de klart å skape rutiner og en følelse av trygghet i en kaotisk verden. Helt til den dagen en annen desperat familie banker på døren og vil inn.

It Comes at Night viser at det usynlige kan være skumlere enn monstre man ser med det blotte øye.

Hva er en grøsser? Hva trenger en film å vise for å bli vurdert en skrekkfilm? Ja, den må selvsagt være skummel. Men på hvilken måte? Trenger du blod? En morder? Et monster? Hva om skurken kommer fra innsiden, og ikke finnes der ute?

Det er dilemmaet vi presenteres for i It Comes at Night. Om du har sett traileren til filmen – eller plakaten – er det sannsynlig at du allerede har et mentalt bilde av hva filmen dreier seg om.

Du har sikkert bestemt deg for å se filmen basert kun på smakebitene og forventer kanskje en overnaturlig grøsser med mange jump-scares og monstre som invaderer et hus.

Uten å røpe for mye om hva skjer i It Comes at Night, må seerne forberede seg på å justere forventningene, for dette er ikke en typisk grøsser.

I USA er filmen distribuert av A24, selskapet bak The VVitch, og det er den filmen som  It Comes at Night minner mest om.

The VVitch var en kritikerrost film, men som polariserte seerne fordi de forventet en mer grafisk grøsser – som trailere «solgte» den inn som.

Den unevnte sykdommen – som har drept mesteparten av verdens befolkning før It Comes at Night begynner – får dem ikke til å komme tilbake i live, men likevel føles dette som en zombiefilm a la Night of the Living Dead – blandet med en stor postapokalyptisk dose fra The Road.

Bruk av naturlig lys gjør It Comes at Night enda skumlere.

Det betyr ikke at It Comes at Night ikke er skummel. Det er ikke monstre, men frykt og paranoia som hjemsøker karakterene i filmen, og den røde døren – som trailere og reklamekampanje fokuserer så mye på – er i fokus.

Regissøren Trey Edward Shults viste med Krisha at han kunne lage en liten og intim film som kunne være like skummel som en stor grøsser.

Nå beviser Shults at det usynlige kan skremme like mye som et monster, i en nervepirrende og anspent film som bruker atmosfære for skrekk på en måte jeg har ikke sett siden The VVitch. Karakterene snakker i lange scener uten kutt, som viser hvordan frykt og paranoia griper dem og får dem til å gjøre alvorlige og voldsomme ting.

Sentralt i dette står Joel Edgerton som Paul, en mann som vil ingenting mer enn bare å beskytte sin familie fra en verden de ikke lenger kan stole på. Edgerton er intet ukjent navn for fans av grøssere, etter at han skrev, regisserte og spilte i den glimrende The Gift. Han viser seg å ha stor kompetanse for å spille seriøse, men mørke karakterer, som befinner seg i utrolige situasjoner.

Er du en fan av The Walking Dead og hvordan serien viser at upålitelighet er farligere enn zombier? Da vil du like It Comes at Night. Filmen følger Alfred Hitchcocks sitt berømte eksempel på hvorfor suspense – eller spenning på godt norsk – er bedre enn overraskelser – i dette tilfellet, jump-scares.

En unevnt, men allestedsværende, sykdom har drept mesteparten av befolkningen i It Comes at Night.

Hitchcock sa at om to personer sitter ved et bord og snakker, og en bombe plutselig eksploderer, vil du sjokkere seeren. Men om du viser bomben før du viser de to som snakker, skaper du spenning, uansett om bomben eksploderer eller ikke.

Det er det som regissør og manusforfatter Trey Edward Shults gjør med It Comes at Night. Han viser en lang og smal gang, med en rød dør på andre siden. Vi vet riktignok ikke hva står på andre siden av døren, men vi vet at det skremmer karakterene og man blir smittet av denne frykten.

Den andre helten i filmen er ikke en karakter, men fotografen Drew Daniels, som får frem mye vakkert ut av grusomheter og skygger. Lange tagninger i små begrensede steder gir seeren klaustrofobiske følelser. Han filmer scener med bare bruk av naturlig lys fra lykter, noe som gjør skyggene enda større og skumlere.

It Comes at Night er altså en film som ikke bruker jump-scares eller store effekter. Likevel er dette en film som man tenker på i mange dager etter at man har sett den, og som kan holde deg våken om natten. Og helt seriøst, er det ikke akkurat det du vil ha fra en grøsser?

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserskrekk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. juni 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserskrekk

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: All Eyez On Me
Anmeldelse: The House