• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Manchester by the Sea

KINOFILM : Manchester By the Sea

5
Karakter:

Konklusjon:

Manchester By the Sea er slett ikke en film for alle. Men det er en sterk historie, fortalt på en original måte, som vil treffe enkelte midt i hjerterota.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Manchester by the Sea
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
9. januar 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 06.01.2017
Sjanger: Drama
Skuespillere: Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler, Lucas Hedges, C.J. Wilson, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Anna Baryshnikov, Matthew Broderick, Gretchen Mol
Regi og manus: Kenneth Lonergan
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Musikk: Lesley Barber
Produksjonsselskap: K Period Media, Pearl Street Films, the Media Farm, K Period Media, the A|Middleton Project, B Story
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2016
Lengde: 2 t. 17 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Skildringer av ustabile voksne og sterke følelsesutbrudd gjør at denne filmen får aldersgrense 12 år.

HANDLING

Joe Chandler (Affleck) mister broren sin brått, og må vende tilbake til den lille hjembyen Manchester i Massachusetts. Der får han vite at han mot sin vilje er oppnevnt til verge for brorens tenåringssønn. Han må også ta et oppgjør med egne demoner fra fortiden, ikke minst den grufulle hendelsen som rammet ham og hans tidligere kone, Randi (Michelle Williams), noen år i forkant.

Manchester by the Sea er en film som vil gjøre sterkt inntrykk på mange. Du må bare ha tålmodighet til å nyte en film som bruker tid på å fortelle historien.

Filmen handler om en mann som må reise tilbake til hjemstedet (byen Manchester i Massachussets i USA) for å ta seg av nevøen sin da broren dør.

Der vekkes gamle, vonde minner til live, og vi følger Lee Chandler (Casey Affleck) sin kamp om å takle fortiden samtidig som han prøver å få kontroll over nåtiden.

Gjennom tilbakeblikk, fordelt ujevnt gjennom filmen, får vi gradvis innsikt i både hyggelige og forferdelige minner.

Filmens første scene viser en båt som fyller mesteparten av skjermen. Gradvis byttes musikken ut med dialogen mellom to personer i denne fiskebåten. Stemningen er løs og humoristisk, og vi ser en onkel storkose seg sammen med sin unge nevø.

Det hele er filmet i heltotalt utsnitt, noe som gjør at vi egentlig ikke kommer skikkelig inn på personene.

Dette er et tøft valg som også benyttes ved flere scener i løpet av filmen. På denne måten blir vi som tilskuere holdt litt på avstand, og må virkelig skjerpe konsentrasjonen for å kunne ta del i samtalene. Dette er ikke ment som negativ kritikk.

Dette er åpenbart et bevisst grep fra regissøren Kenneth Lonegan, og dette er bare ett av flere grep som får denne filmen til å skille seg fra mengden.

Kyle Chandler som Joseph «Joe» Chandler, broren til Lee Chandler (Casey Affleck).

Kyle Chandler som Joseph «Joe» Chandler, broren til Lee Chandler (Casey Affleck).

Vi hopper frem til hovedkarakteren Lee og ser ham utføre hverdagens gjøremål. Gjennom flere scener blir vi fortalt hvordan hans tilværelse er. Igjen har regissøren benyttet en spesiell innramming av bildet.

Man kan se tydelig inspirasjon fra den store western-regissøren John Ford, når vi får se Lee hjelpe beboerne i blokkene han er vaktmester for. Her blir han filmet gjennom en døråpning, som var et av kjennetegnene til Ford.

Filmen benytter seg av en mediterende og rolig fremstillingsmåte, og forhaster seg aldri. Historien bruker god tid på å bli fortalt, og noen ganger føles det som om enkelte scener er overflødige. Allikevel har disse scenene en verdi ved at de er med på å bygge en realistisk verden.

Det er nettopp dette som er det aller beste med filmen. Den fremstiller både situasjoner og mennesker på en realistisk måte, som noe du kan kjenne deg igjen i, eller i det minste innrømme ligger nærmere virkeligheten enn hvordan filmer skildrer slike situasjoner til vanlig.

Selve historien er ganske rett frem, men fremstillingen og måten den blir fortalt på er det som gjør at denne filmen gjør et positivt inntrykk på meg, og at den skiller seg fra lignende filmer.

Skuespillerpresentasjonene er litt varierende, men de fleste virker ekte og fungerer til denne måten å fremstille en historie på.

Casey Affleck spiller med hele kroppen, og hans tilsynelatende harde ytre, slår sprekker når du legger merke til detaljene i kroppsspråket. Han vant fortjent en Golden Globe 2017 for beste skuespiller i en dramafilm for denne filmen.

Visuelt er filmen nesten mediterende i sine saktegående kameraføringer og maleriske innklippsbilder. Plasseringen av karakterene i bildet er behagelig, selv om det noen ganger virker litt for oppstilt. Æren for dette går i stor grad til fotograf Jody Lee Lipes.

Dessverre er det et par småting som trekker filmens karakter litt ned.

Bruken av klassisk musikk i flere av scenene virker lite gjennomarbeidet og slår imot publikum i form av klisjéaktig valg av musikk. I tillegg blir filmens totale spilletid på godt over to timer litt i overkant mye for en film med et så rolig filmspråk.

Randi (Michelle Williams) og Lee Chandler (Casey Affleck) i en scene fra Manchester by the Sea.

Randi (Michelle Williams) og Lee Chandler (Casey Affleck) i en scene fra Manchester by the Sea.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
9. januar 2017
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Assassin’s Creed (3D, Atmos)
Anmeldelse: Collateral Beauty