• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Manchester by the Sea

KINOFILM : Manchester By the Sea

5
Karakter:

Konklusjon

Manchester By the Sea er slett ikke en film for alle. Men det er en sterk historie, fortalt på en original måte, som vil treffe enkelte midt i hjerterota.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Manchester by the Sea
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
9. januar 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 06.01.2017
Sjanger: Drama
Skuespillere: Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler, Lucas Hedges, C.J. Wilson, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Anna Baryshnikov, Matthew Broderick, Gretchen Mol
Regi og manus: Kenneth Lonergan
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Musikk: Lesley Barber
Produksjonsselskap: K Period Media, Pearl Street Films, the Media Farm, K Period Media, the A|Middleton Project, B Story
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2016
Lengde: 2 t. 17 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Skildringer av ustabile voksne og sterke følelsesutbrudd gjør at denne filmen får aldersgrense 12 år.

HANDLING

Joe Chandler (Affleck) mister broren sin brått, og må vende tilbake til den lille hjembyen Manchester i Massachusetts. Der får han vite at han mot sin vilje er oppnevnt til verge for brorens tenåringssønn. Han må også ta et oppgjør med egne demoner fra fortiden, ikke minst den grufulle hendelsen som rammet ham og hans tidligere kone, Randi (Michelle Williams), noen år i forkant.

Manchester by the Sea er en film som vil gjøre sterkt inntrykk på mange. Du må bare ha tålmodighet til å nyte en film som bruker tid på å fortelle historien.

Filmen handler om en mann som må reise tilbake til hjemstedet (byen Manchester i Massachussets i USA) for å ta seg av nevøen sin da broren dør.

Der vekkes gamle, vonde minner til live, og vi følger Lee Chandler (Casey Affleck) sin kamp om å takle fortiden samtidig som han prøver å få kontroll over nåtiden.

Gjennom tilbakeblikk, fordelt ujevnt gjennom filmen, får vi gradvis innsikt i både hyggelige og forferdelige minner.

Filmens første scene viser en båt som fyller mesteparten av skjermen. Gradvis byttes musikken ut med dialogen mellom to personer i denne fiskebåten. Stemningen er løs og humoristisk, og vi ser en onkel storkose seg sammen med sin unge nevø.

Det hele er filmet i heltotalt utsnitt, noe som gjør at vi egentlig ikke kommer skikkelig inn på personene.

Dette er et tøft valg som også benyttes ved flere scener i løpet av filmen. På denne måten blir vi som tilskuere holdt litt på avstand, og må virkelig skjerpe konsentrasjonen for å kunne ta del i samtalene. Dette er ikke ment som negativ kritikk.

Dette er åpenbart et bevisst grep fra regissøren Kenneth Lonegan, og dette er bare ett av flere grep som får denne filmen til å skille seg fra mengden.

Kyle Chandler som Joseph «Joe» Chandler, broren til Lee Chandler (Casey Affleck).

Kyle Chandler som Joseph «Joe» Chandler, broren til Lee Chandler (Casey Affleck).

Vi hopper frem til hovedkarakteren Lee og ser ham utføre hverdagens gjøremål. Gjennom flere scener blir vi fortalt hvordan hans tilværelse er. Igjen har regissøren benyttet en spesiell innramming av bildet.

Man kan se tydelig inspirasjon fra den store western-regissøren John Ford, når vi får se Lee hjelpe beboerne i blokkene han er vaktmester for. Her blir han filmet gjennom en døråpning, som var et av kjennetegnene til Ford.

Filmen benytter seg av en mediterende og rolig fremstillingsmåte, og forhaster seg aldri. Historien bruker god tid på å bli fortalt, og noen ganger føles det som om enkelte scener er overflødige. Allikevel har disse scenene en verdi ved at de er med på å bygge en realistisk verden.

Det er nettopp dette som er det aller beste med filmen. Den fremstiller både situasjoner og mennesker på en realistisk måte, som noe du kan kjenne deg igjen i, eller i det minste innrømme ligger nærmere virkeligheten enn hvordan filmer skildrer slike situasjoner til vanlig.

Selve historien er ganske rett frem, men fremstillingen og måten den blir fortalt på er det som gjør at denne filmen gjør et positivt inntrykk på meg, og at den skiller seg fra lignende filmer.

Skuespillerpresentasjonene er litt varierende, men de fleste virker ekte og fungerer til denne måten å fremstille en historie på.

Casey Affleck spiller med hele kroppen, og hans tilsynelatende harde ytre, slår sprekker når du legger merke til detaljene i kroppsspråket. Han vant fortjent en Golden Globe 2017 for beste skuespiller i en dramafilm for denne filmen.

Visuelt er filmen nesten mediterende i sine saktegående kameraføringer og maleriske innklippsbilder. Plasseringen av karakterene i bildet er behagelig, selv om det noen ganger virker litt for oppstilt. Æren for dette går i stor grad til fotograf Jody Lee Lipes.

Dessverre er det et par småting som trekker filmens karakter litt ned.

Bruken av klassisk musikk i flere av scenene virker lite gjennomarbeidet og slår imot publikum i form av klisjéaktig valg av musikk. I tillegg blir filmens totale spilletid på godt over to timer litt i overkant mye for en film med et så rolig filmspråk.

Randi (Michelle Williams) og Lee Chandler (Casey Affleck) i en scene fra Manchester by the Sea.

Randi (Michelle Williams) og Lee Chandler (Casey Affleck) i en scene fra Manchester by the Sea.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
9. januar 2017
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Assassin’s Creed (3D, Atmos)
Anmeldelse: Collateral Beauty