• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Parasitt

KINOFILM : Parasitt

6
Karakter:

Konklusjon

Parasitt er et skreddersydd kunstverk som kombinerer humor, drama og spenning – og balanserer godt på den usynlige linjen mellom de ulike sjangrene. Dette er et gripende karakterdrama som også sier noe om samfunnet det kommer ut av. Du blir med på en reise gjennom alle typer følelser du kan kjenne på – altså, bedre enn dette får du ikke. Anbefales!

Eksterne lenker

Anmeldelse: Parasitt
Eren Gudny
Eren Gudny
27. januar 2020

FILMFAKTA

Norgespremiere: 31.01.2020
Originaltittel: Gisaengchung
Sjanger: Drama / Thriller
Skuespillere: Song Kang-ho, Lee Sun-Hyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik
Regi: Bong Joon-ho
Manus: Kim Dae-hwan, Bong Joon-ho
Produsent: Bong Joon-ho, Jang Young-Hwan, Moon Yang-kwon
Foto: Hong Kyung-pyo
Musikk: Jung Jaeil
Nasjonalitet: Sør-Korea
Originalspråk: Koreansk
Lengde: 2 t. 12 min.
Produksjonsår: 2019
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte blodige draps- og voldsskildringer gjør at filmen får 15-års aldersgrense.

HANDLING

En fattig familie på fire får muligheten til å komme seg ut av elendighet når sønnen får tilbud om å jobbe som privatunderviser for en velstående videregående-elev. Det krever bare en ørliten svindel, som blir started på en reise gjennom sosiale klasser.

Bong Joon-hos Parasitt gjør det som virker umulig: den appellerer til et masse-publikum samtidig som den tilfredsstiller filmkritikerne, og det er lett og forstå hvordan denne filmen har tatt verden med storm.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente da jeg satte meg i den fulle kinosalen en mandagskveld i Trondheim, men det var tydelig at jeg ikke var den eneste som hadde hørt rosen fra Cannes. Og jeg ble ikke skuffet.

I Parasitt møter vi Kim-familien, bestående av et par foreldre med to voksne barn, alle arbeidsledige, idet de er i ferd med å miste alt. Lykken snur når sønnen Ki-woo overtar jobben som engelsklærer for rikmannsfamilien Parks datter. Slik starter eventyret hvor familien Kim klekker utspekulerte planer for å ta over alle arbeidsrollene i Park-huset.

Første halvdel av filmen fungerer som en komedie. Humoren er kjapp og enkel, og baserer seg på universal tematikk som gjør den tilgjengelig for et utenlandsk publikum. De lettlurte medlemmene i Park-familien gjør det ikke vanskelig å slippe en latter eller fem på deres bekostning, og så lenge ingen kommer til skade er jo dette en vinn-vinn-situasjon.

Dog, typisk for koreansk film, tar Joon-ho hele konseptet til elleve. Filmen er morsom – helt til den ikke er det lenger. Når ting begynner å gå galt snur stemningen raskt og dominerende; og effektive virkemidler som lyd, lys og bilde brukes for å understreke den tunge svingen mot et mer alvorlig narrativ. Spenningskurven stiger og stiger uten mål, og snart sitter du i en nervøs og urolig sinnstemning, usikker på hva som skal skje videre.

Parasitt er et audio-visuelt mesterverk. Lyddesignet og musikken tar stor plass i filmen, og akkompagnerer narrative idéer til det ytterligste, slik at filmen får et tidløst preg. I tillegg viser Joon-ho at han mestrer den visuelle kunsten. Filmens bilder er fotografiske kunstverk i seg selv, samtidig som de skildrer omverdenen. Spesielt her får du sterke inntrykk av de to familiens sosiale status. For eksempel bor familien Kim i en kjeller, så lavt at til og med toalettet står høyere enn dem, mens familien Park ikke engang ser ned på gulvet.

Selv om filmen treffer det generelle publikumet godt, er det nok av ting å sette seg inn for den spesielt interesserte. Symbolikken eksisterer i mange lag; her har du trapper, steiner, frukt, kunst, vann, og mye mer du kan lese om du vil få det lille ekstra ut av filmen.

Jeg har prøvd å finne noe å pirke på i Parasitt, men det viser seg svært vanskelig. Så å si umulig! Det verste jeg kan si, er at filmen ligger i en moralsk gråsone. Det er vanskelig å heie 100 prosent på hovedpersonene – men det er vel også poenget. Du forstår hvorfor karakterene tar de valgene de gjør, og du kan nesten ikke klandre dem heller, gitt situasjonen de befinner seg i. Jeg savner likevel en avslutning som etterlater seg publikum i stillhet. Er det noe filmen mangler, så er det innflytelse. Det er lett å forstå filmen, men vanskelig å bryte inn i samfunnskritikken som skildres her, på godt og vondt.

Parasitt viser ingen kompromissvilje; her får du komedie, spenning og drama. Filmen beveger seg over den fine linjen mellom fantastisk og realistisk. Bong Joon-ho blir bare bedre og bedre, og jeg tror ikke jeg er den eneste som gleder meg til å se mer. Koreansk film har de siste årene vist seg å være på et helt eget nivå, og det er tydelig at det er et behov i filmens landskap for dette nye og friske pustet.

Relaterte sakerAnmeldelsedramafilmForsidenKinoSør-Koreathrillertrailer
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. januar 2020
Eren Gudny
Eren Gudny

Relaterte sakerAnmeldelsedramafilmForsidenKinoSør-Koreathrillertrailer

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Richard Says Goodbye
Anmeldelse: 1917