• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Phantom Thread

KINOFILM : Phantom Thread

3
Karakter:

Konklusjon:

Phantom Thread er en formmessig og stilistisk kompetent og vakker film, preget av svært godt håndverk, men filmens insisterende beundrende blikk på den frastøtende kjoledesigneren gjør den til en skuffende film i regissør Paul Thomas Andersons imponerende filmografi.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Phantom Thread
Aleksander Koren
12. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.04.2018
Sjanger: Drama / Romantikk
Skuespillere: Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville
Regi: Paul Thomas Anderson
Manus: Paul Thomas Anderson
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 10 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: United International Pictures

HANDLING

Reynolds Woodcock, en fasjonabel kjoledesigner som følger strenge selvpålagte rutiner møter den unge servitrisen Alma og gjør henne til sin muse. Som vanlig mister Reynolds interessen og forbereder seg på å gå videre, men Alma lar seg ikke kue.

10 år etter den strålende There Will Be Blood er regissør Paul Thomas Anderson og en av vår tids mest kritikerroste skuespillere, Daniel Day-Lewis, tilbake med et samarbeid i form av Phantom Thread og det som sies å være Day-Lewis siste rolle noensinne.

I likhet med duoens forrige samarbeid, There Will Be Blood, er Phantom Thread et periodedrama, denne gang satt til 1950-tallet i London, hvor Daniel Day-Lewis spiller den komplekse kjoledesigneren Reynolds Woodcock.

Woodcock er en disiplinert, kontrollerende og streng mann som krever at alt skal skje på hans egne premisser, men også et elegant vesen som sjarmerer alle rundt seg. En dag besøker Reynolds en restaurant utenfor byen og faller for Alma (Vicky Krieps), en av servitørene der.

Woodcock imponerer Alma med sin sjarm, og tar henne med til arbeidsrommet sitt hvor han måler henne og lar henne stå som prøvemodell. Det som ser ut som forspillet til en romantisk kveld tar fort en brå vending mot nedverdighet da Woodcocks søster og assistent plutselig befinner seg i rommet og de begge setter sine kritiske øyne på Almas kropp mens de diskuterer hva slags kjoler som kunne passet henne.

Phantom Threads største problem er at den ikke evner å sette hovedkarakteren Woodcock i et kritisk lys, før alt for sent i filmen. Woodcock behandles som et geni, men han er en usmakelig person som kritiserer alt og alle rundt seg og forventer at alt skal skje på hans egne premisser. Kvinnene rundt ham blir fremstilt som tjenere som gjør hva enn det store geniet ønsker.

Det gis stadig hint til at Alma er en sterk personlighet, som blant annet tør å snakke tilbake til mobberen som Woodcock virkelig er, men dette får aldri rom til å utfolde seg som karakterutvikling, men blir snarere brukt som et plot-virkemiddel.

Woodcock er åpenbart en problematisk figur, og derfor skulle jeg gjerne sett at filmen gikk lenger for å nyansere måten vi ser ham på. Manuset forsøker å gjøre dette mot slutten av filmen, men det blir for lite og for sent, da vi allerede har brukt lang tid på å se Woodcock gjennom Almas beundrende øyne, og gjennom selve filmens beundrende blikk understreket av filmatiske virkemidler, som hvordan kameraet stadig fokuserer på Woodcocks grasiøse bevegelser og presisjon i samspill med svært vakker kinematografi og den følelses-ledende musikken signert Johnny Greenwood fra Radiohead.

Phantom Thread er en kompetent film med svært godt håndverk, noe som er et konstant kjennetegn i regissør Paul Thomas Anderson sine filmer. Regissøren er åpenbart en utrolig dyktig kunstner som har mestret sitt uttrykk, men denne gangen holder det ikke til målstreken. Det skal sies at filmen gjør sin del for å nyansere maktforholdet i sin tredje akt, men jeg syns ikke dette fungerer når filmen har brukt så lang tid på å bygge opp Woodcock nærmest som en frelser.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. april 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: A Quiet Place
Anmeldelse: Hannah