• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Star Wars: The Last Jedi

Mark Hamill som Luke Skywalker i en scene fra Star Wars: The Last Jedi – en film KINOMAGASINETs anmelder mener fortjener terningkast seks.

KINOFILM : Star Wars: The Last Jedi

6
Karakter:

Konklusjon

En perfekt Star Wars-film!

Eksterne lenker

Anmeldelse: Star Wars: The Last Jedi
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo
12. desember 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.12.2017
Sjanger: Action Eventyr Fantasy Sci-Fi
Skuespillere: Daisy RidleyAdam DriverOscar Isaac
Regi: Rian Johnson
Manus: Rian Johnson (screenplay) George Lucas (characters)
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 31 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Lucasfilm Walt Disney Pictures
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Skremmende skikkelser og flere voldsomme kampscener gjør at denne science fiction-filmen får 12-årsgrense.
Leveres med 4K DCP og Dolby Atmos hos de kinosalene som kan vise dette.

HANDLING

Heltene fra The Force Awakens forenes med de galaktiske legendene i et episk eventyr som åpner eldgamle mysterier om Kraften, og avdekker sjokkerende overraskelser fra fortiden.

Star Wars: The Last Jedi tar deg høyt og lavt i halsbrekkende, sitrende loops. Ikke et kjedelig sekund, hverken for øre, øyne eller nerver.

Seks gode grunner til at du må gå å se Star Wars: The Last Jedi.

1. Berg og dalbanen. The Last Jedi er en forrykende historie som tar deg høyt og lavt i en halsbrekkende, sitrende berg- og dalbanetur. Den sorten underholdningsmaskin med mange loops, som vrir og vender i stadig nye twister. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det var et kupp å hyre inn Rian Johnson til å styre stjerneskip, skuespillere og manus. Regissøren har tidligere blant annet skrevet Breaking Bad sine to beste episoder, og fikk mye skryt for regi og manus til en annen sci-fi-film: Looper, en såkalt neo-noir thriller.

De to nye stjernene som vi kjenner fra forrige episode, The Force Awakens, nemlig skraphandleren Rey (Daisey Ridley) og mørkets Kylo Ren (Adam Driver), har en kraft og dynamikk som suger, pirrer og skremmer.

Likevel holder jeg en knapp på Finn (John Boyega), storm trooper-avhopperen, om du går for å se en historie.

Det mest geniale er likevel at Rian Johnson med team har klart å skrive inn så mange interessante historier og personer, det er ikke et kjedelig øyeblikk.

The Last Jedi kunne vært en hel serie. Klippingen mellom historiene, mellom storm og stille, lys og mørke, forsterker og forstørrer historiene og binder filmen sammen til et episk format. Akkurat slik en film i space-opera-sjangeren skal.

Regissør Rian Johnson under innspillingen av Star Wars: The Last Jedi. Foto: Lucasfilm.

2. Kunstopplevelsen. Publikum trenger ikke sluke science fiction-sjangeren for å nyte disse 2,5 timene på kino.  Den åpenbare grunnen er konsertopplevelsen som komponist John Williams sørger for. Kanskje ikke nyskapende, han er tross alt Star Wars-komponisten, men usigelig storslått opera-vakkert. I tillegg er dette den visuelt mest slående av stjernekrig-filmene så vidt jeg kan forstå. Godteri for øyene, både i nærbilder og i de store sveipene. En del av nærkampscenene får meg til å tenke på Akira Kurusawas krigsballetter, i for eksempel Ran. Fargen rødt skinner igjennom i scene etter scene, med stadig nye penselstrøk av symbolikk. Jeg elsker at både opprørerne og undertrykkerne bruker den fargen.

3. Sentimentaliteten. Du har kanskje, som meg, vokst opp med The Dark Side, Luke Skywalker og Prinsesse Leia . The Last Jedi gjør som forrige episode i sekelen, gir oss fansen masse fra sentimentalitetens godtepose. Det er fullt av referanser til tidligere filmer, også understreket av musikken. Bare det å se Carrie Fisher som aldrende opprørs-General Leia , og vite at hun nå er død, klemmer litt ekstra hardt mot tårekanalene. Jammen får vi ikke et glimt av henne som ung også! Du får gjensyn med Chewbacca, C3PO, R2D2 og stjerneskipet Falcon. Ikke minst Mark Hammil som Luke, nå en gammel, grå og desillusjonert einstøing, kan minne noen av oss om at årene har gått for oss også.

Chewbacca sammen med en Porg – en ny karakter i Star Wars-universet. Foto: Lucasfilm.

4. Naturopplevelsen. De isende og brennende vakre fotoshootsene på Island, i Kroatia, i Bolivia og på den irske øde øya gjør natur til kunst. Men den animerte naturopplevelsen som ER Star Wars er en vel så god grunn for å se filmen. De utrolige skapningene kiler både fantasien og lattermusklene. Her kan det se ut som en kombinasjon av Lucas, Disney og Johnson har gått opp i en høyere treenighet. Jeg kan ikke huske å ha møtt et så frodig og finurlig dyreliv.

5. Kjønnsbalansen. Det er en ting som har gjort Star Wars-filmene bedre enn før, det er ikke lenger en historie om menn, laget for gutter. Med tiden er kvinnene blitt mer aktive og driver historien framover. Vår heltinne Rey møter både seg selv og andre i døra på veien. Siden Lucasfilm ble solgt til Disney, så tror jeg også at de skal ha noe av æren for god integreringspolitikk. Filmen har et mangfoldig rollegalleri av helter og skurker, de kommer i mange farger, kjønn og aldre. Kvinnene, også de godt over 40, er helter, teknikere, krigere og generaler. Godt at vi endelig fikk en kvinnelig stormtrooper-sjef også. Det eneste Star Wars mangler nå er en episk kvinnelig skurk med en komplisert og dyp personlighet.

6. Krigsfilosofi. Joda, Star Wars: The Last Jedi er først og fremst underholdning og er ikke ment å redde verden utenfor sitt eget univers. Likevel liker jeg dreiningen av fortellingen til å bli stadig mindre svart og hvit, til å stille spørsmål om hvem som er god og ond. Selv om den Første Orden, som nå styrer galaksen, i stor grad ser ut som Leni Rifensthals nazipropagandafilmer, så er det andre vi blir kjent med som ikke er like endimensjonale. Med krigene som raser i verden i dag, mennesker som er fattige, og blir undertrykt av overklasser med makt, penger og religionen på sin side, er det ikke til å unngå å lete etter hva Disney og Johnson har å si til dette. The Last Jedi handler som vanlig om opprør, men jeg synes også den kaster lys over (jedi)religion som ødeleggende kraft, rekruttering av fremmedkrigere og vellykka krigsprofitører.

Riktignok syns jeg siste scene romantiserer krig mer enn jeg liker.  Men vi vil jo ta knekken på slemmingene, ikke sant?Disse seks gode grunnene gir meg nemlig ingen vei tilbake når det gjelder The Last Jedi: Med lysets hastighet triller jeg seks på terningen.

Rey (Daisy Ridley) og Luke Skywalker (Mark Hamill) i en scene fra Star Wars: The Last Jedi. Foto: Jonathan Olley/ Lucasfilm Ltd.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
12. desember 2017
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Hjemsøkt
Anmeldelse: Den 12. mann