• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Post

Tom Hanks som The Washington Post-redaktør Ben Bradlee og Meryl Streep som Katharine Graham publisher av avisen i en scene fra The Post.

KINOFILM : The Post

5
Karakter:

Konklusjon:

The Post viser at Spielberg er en av de beste levende regissører, som kan ta et debutmanus og produsere en nervepirrende hyllest til den frie presse.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Post
Rafael Motamayor
16. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.02.2018
Sjanger: Biografi Drama Thriller
Skuespillere: Meryl Streep, Tom Hanks, Alison Brie, Carrie Coon, David Cross, Bruce Greenwood, Tracy Letts, Bob Odenkirk, Sarah Paulson, Jesse Plemons, Matthew Rhys, Michael Stuhlbarg, Bradley Whitford, Zach Woods.
Regi: Steven Spielberg
Manus: Liz Hannah og Josh Singer
Produsenter: Steven Spielberg, Amy Pascal, Kristie MacoskoKrieger
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 56 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Krigsskildringer gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

Steven Spielberg viser at han er den eneste regissøren som kan ta et middelmådig manus og gjøre det om til en strålende tidløs og betimelig hyllest til den frie pressen. 

Det var en mandag ettermiddag i sommer 2012 da jeg satte meg ned for å se Aaron Sorkins nyeste TV-serie The Newsroom at jeg fant mitt livsformål. Selv om serien ble kritisert for å velge dramatisering over troverdighet, ble jeg forelsket i det idealistiske journalistforbildet serien presenterte. Dev var denne serien som gjorde at jeg ønsket å studere journalistikk. Studiene var ikke enkle, men ofte når jeg følte meg stresset og overveldet, kunne jeg sette på en film om journalistikk, og bli inspirert av de store journalistene som kom før min tid.

Dette er grunnen til at jeg gleder meg som en unge hver gang vi får en ny spillefilm om den fjerde statsmakten. Bare prøv å forestille hvor overrasket jeg ble da jeg så at den beste levende regissør, Steven Spielberg, hadde laget en forløper til den aller beste filmen om journalistikk – nemlig All the President’s Men.

Ingen andre enn Spielberg kunne tatt manuset til debutforfatter Liz Hannah, og lage ferdig en film i løpet av ti måneder samtidig som han jobbet med post-produksjon på Ready Player One. Resultatet er den beste filmen som er en direkte respons på Trump-tiden. The Post handler om USAs aller første kvinnelige avisutgiver og eier Katharine Graham (Meryl Streep) i The Washington Post. Da redaksjonen får tak i hemmelige dokumenter som avslører den amerikanske regjeringens massive dekkoperasjon av Vietnamkrigen, må Katharine, sammen med hennes redaktør Ben Bradlee (Tom Hanks) og en gruppe journalister i The Post bestemme om de vil risikere karriere og fengselsstraff for å bringe frem sannheten i det som ble kalt «The Pentagon Papers».

Skuespillerprestasjonene er utmerket. The Post samler en av de beste skuespillergalleriene som er vist de siste årene. Fra en overraskende Mr. Show-gjenforening (Bob Odenkirk og David Cross spiller journalister), til Michael Stuhlbarg som eieren til The New York Times til Carrie Coon som en tøff kvinnelig journalist i et rom fullt av gamle menn. Men det er selvfølgelig Streep og Hanks som både får mest oppmerksomhet og som leverer de beste prestasjonene.

Tom Hanks spiller den kjente redaktøren Ben Bradlee, som først får vite at The New York Times avdekker flere statshemmelighet og bestemmer at The Post må gjør det samme, samtidig som de må avgjøre om sannheten er viktigere enn arbeidsplassen.

Hva kan jeg si om Meryl Streep som ikke allerede er sagt? Streep er allerede Oscar-nominert for sin rolle i The Post, og det er lett å se hvorfor. Den legendariske skuespilleren klarer å selge sin karakter som en sjenert og litt utrygg kvinne som finner seg selv i en umulig situasjon. Hun er en sau i en løvehule, og hun får deg til å glemme at hun er en skuespiller og ikke en aviseier.

På den tekniske siden er The Post utover imponerende. Produksjonsdesign, kostyme og settdesign skaper en perfekt rekreasjon av 70-tallet som føles naturlig og levende. Spielberg vet alltid hvor han vil plassere kamera og skuespillere, og filmen er som en masterclass i filmskapning. Selv om filmen til tider føles som en «vandring og snakking»-film a la Aaron Sorkin, klarer Spielberg å gjøre det både interessant og nervepirrende. I tillegg er filmens musikk John Williams beste på flere år og skaper en intens atmosfære rundt handlingen.

The Post er en av de beste journalistikk-filmer som er produsert, med utrolige prestasjoner av Streep og Hanks, og den skaper en viktig diskusjon rundt hvor tett relasjonen mellom journalister og politikere bør være – eller ikke være.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
16. februar 2018
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Still/Born
Anmeldelse:Lucky