• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Predator

KINOFILM : The Predator

3
Karakter:

Konklusjon

En film som ikke helt vet hva den vil være. En helt grei tur på kino med mange øyeblikk som vil irritere og frustrere. Ikke den oppfølgeren som Predator fra 1987 fortjener, men det kunne nok vært verre.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Predator
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken
12. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 14.09.2018
Sjanger: Spenning, thriller, action, sci-Fi
Skuespillere: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan-Michael Key, Olivia Munn, Alife Allen, Thomas Jane, Augusto Aguilera, Sterling K. Brown
Regi: Shane Black
Manus: Shane Black, Fred Dekker
Produsent: John Davis
Foto: Larry Fong
Nasjonalitet USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 47 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere blodige voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense

Leveres med Dolby Atmos, i IMAX 3D og 4DX-versjon.

HANDLING

Nå er universets mest dødelige rovdyr sterkere, smartere og farligere enn noen gang. Kun et crew bestående av eks-soldater og en professor i evolusjonsbiologi kan forhindre det som kan bli slutten av menneskeheten.

Jeg så virkelig frem til The Predator. Den originale filmen er undervurdert og det at Shane Black skulle videreføre arven ga meg håp.

Predator har aldri fått den oppfølgeren den fortjener.

Predator 2 (1990) skal visst være enda mer undervurdert – men den må jeg nesten se på nytt selv for å se om det stemmer og hvem husker Predators (2010)? Ikke jeg.

Vi snakker ikke om de «andre» filmene.

Dette var sjansen til å endelig få en film som kunne måle seg med mesterverket til Arnold Schwartzenegger.

Dessverre ble det bare med håpet.

The Predator føles som en blanding av mange ideer som kræsjer med hverandre og en film som aldri vet aldri helt hva den vil.

Det er null fokus og det er mye som er lite gjennomtenkt.

Plottet er meningsløst og kaotisk. Det er mye som føles kastet inn i filmen, og alt for mye som skjer når de kanskje heller burde fokusert på enkelte av elementene.

Det er som en film hvor selve ideen er Shane Black og The Predator – også har de bare tatt med alt de har kommet på inn i filmen uten hemning.

Det er vanskelig å si om filmen er et resultat av at Shane Black har fått gjøre akkurat som han ville uten at noen har stoppet ham – eller om han har fått litt for mange direktiv han har måttet følge, eller presse inn i filmen.

The Predator (2018). Foto: 20th Century Fox

Men selv i alt rotet, så har filmen sine underholdende øyeblikk.

Den er blodig og Shane Black bringer sin patenterte actionkomedie med seg. Det er riktignok en ganske svak versjon av det, og den er aldri direkte morsom. For meg så var det litt humring i ny og ne som gjaldt. Det hjelper hvert fall litt i at filmen føles relativt lett å komme seg gjennom. Selv om jeg finner meg i å tenke at det er ikke actionkomedie jeg har lyst til at en Predator-film skal være. I det minste, om det skal være det, så burde Shane Black gått enda lenger. Det er som filmen ikke tørr å gå den retningen selv om den gjør det av og til – og da blir det halvveis.

Det er spesielt én ting som er veldig irriterende. Noe som er en hoveddel av markedsføringen – så det er ingen spoiler. Det er en ny Predator. En bedre Predator enn den vi har sett før. Den dukker opp sånn halvveis uti filmen, og det eneste som er annerledes med den, er at den er større. Det er i teorien mer, men det er ikke noe vi som seer blir vist. Vi blir fortalt litt, og vi skjønner greia, men det er ganske meningsløst. Det kunne like gjerne bare vært en «vanlig» Predator. Resultatet forblir det samme. De bruker ingen tid på det i selve filmen, og du er egentlig ikke kjent nok med en vanlig Predator til at du forstår konsekvensene av en som er større og bedre. Hadde bare det vært et av hovedpoengene filmen, så kanskje det hadde funket bedre. Men det er bare en liten del, og ikke noe Black & Co. gjør så mye ut av heller.

«Pappa» Predator (bak). Fra The Predator. Foto: 20th Century Fox

Det er det som er hovedproblemet mitt i denne filmen. De gjør alt mye mer komplisert enn det trenger å være. Selv de ideene som er interessante forsvinner litt i alt myldret. De klarer ikke å bygge opp noen av ideene. Jeg tror det er ideer til et par gode filmer her. Bare ikke mos de sammen. Men det har de altså gjort.

Det er ingen actionsekvenser som skiller seg ut. Alt er ganske greit. Det er fint at den er såpass blodig som den er, men det er CGI-blodig, og det syns. Jeg savner noen ordentlige basketak mellom Predatoren og menneskene. Det er hovedsakelig bare løping bort fra den. Noen av drapene er «kule», det er morsomme øyeblikk – men det føles alltid veldig tynt.

Jeg vet ikke helt hva filmen vil. Det er så mye her som tilsier at Shane Black vil noe mer enn bare å lage enda en «menneske mot romvesen»-film. Kanskje han ville alt for mye, kanskje han ikke klarte å spare noe til en eventuelt ny film, kanskje han fikk noen fikse ideer fra filmselskapet som han måtte putte inn.

Olivia Munn spiller Casey Bracket, en bilogist som blir med på jakten! Foto: 20th Century Fox

Skuespillet i filmen er helt greit. Det er flere av karakterene som virker litt malplassert eller meningsløse. Den hovedgjengen av pussige skruer virker det som vi skal bry oss om, og få et følelsemessig bånd med, men det skjer ikke.

Noe jeg likte veldig godt var at Olivia Munn ikke var romantisk involvert med noen i filmen. Det er deilig å se at man kan ha kvinner og menn sammen i en film uten at det MÅ være noe romantikk involvert.

Filmen er underholdende nok, men den føles uferdig, og som flere filmer. Den har ingenting som virkelig skiller seg ut, og den er ikke flink til å gå dypere i ideene sine, så vi mister mye på grunn av det.

Det skal sies at jeg hadde ganske høye forhåpninger, så om du ikke forventer så mye kan det hende du vil kose deg gløgg i hjel.

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenKinoPredatorScience Fictonscifispenning
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. september 2018
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakeractionAnmeldelseForsidenKinoPredatorScience Fictonscifispenning
  • Tid for en ny Predator 12.09.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot
Anmeldelse: Searching