• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Shape of Water

Sally Hawkins i rollen som Elisa i The Shape of Water.

KINOFILM : The Shape of Water

4
Karakter:

Konklusjon

The Shape of Water er ikke Guillermo del Toros beste eller mest originale film, men den er laget med strålende øye for detaljer og ender opp som en hyllest til filmmediet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Shape of Water
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
23. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.02.2018
Sjanger: Eventyr, Skrekk
Skuespillere: Sally Hawkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg, Michael Shannon
Regi: Guillermo del Toro
Manus: Guillermo del Toro og Vanessa Taylor
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 3 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte blodige og nærgående volds- og drapsskildringer gjør at filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Den ensomme Elisa (Hawkins) jobber som renholder i et laboratorium drevet av myndighetene, og lever et liv i isolasjon. Hennes liv forandrer seg for alltid når hun og hennes kollega Zelda (Octavia Spencer) kommer over et topp-hemmelig eksperiment på arbeidsplassen.

Med The Shape of Water har skrekkmesteren Guillermo del Toro skapt en vakker og personlig kjærlighetshistorie som dessverre føles altfor kjent.

Det er ikke noen tvil om at Guillermo del Toro er en av vår tids beste regissører, og en ekte filmelsker.

Hans fantasi har ingen grenser, og det reflekteres i hans filmer.

Enten i den dystre, stille gotiske skrekkvisjonen av av den spanske borgerkrigen fra The Devil’s Backbone, til digitaleeffekthimmelen i Pacific Rim, eller den vesentlig undervurderte gotisk romantiske Crimson Peak. Vi vet alle at del Toro alltid gir oss originale og fantasifulle filmer.

Selv om The Shape of Water er strålende både i sin visuelle stil og sin mytologi, ender det dessverre bare opp som en middels del Toro. Men siden han har laget så mange fantastiske filmer, er det så ille da?

Beskrevet av filmskaperen selv «som et eventyr for voksne», går vi tilbake i tid til 1960-tallet, midt i den kalde krigen og romfartsløpet. Den Oscar-nominerte Sally Hawkins spiller Elisa, en stum vaskehjelp på et hemmelig laboratorium i Baltimore i USA. Laboratoriumet ledes av vitenskapsmann Hoffstetler (Michael Stuhlbarg) og din typisk uhyggelige militærmannen Strickland (kanskje den mest klisjépregede navnet for en militærmann noensinne). Inn kommer en mystisk Den sorte lagune-aktig amfibieskapning som kalles bare for «The Asset.» Skapningen snakker ikke et ord, så selvfølgelig blir Elisa forelsket i den av uforklarlige grunner.

Denne er en film om å være annerledes, laget for de som føler seg annerledes. Del Toro bruker 60-tallet som bakgrunn for å fortelle om undertrykkelse, samtidig som han forteller en kjærlighetshistorie som handler mer om hans kjærlighet for film og historier enn om forelskede mennesker (og ikke-mennesker). Manusetet, skrevet av del Toro og Vanessa Taylor, prøver å få frem at vi som seere også skal forelske oss i forholdet mellom Elisa og «The Asset», men dessverre skjer det ikke for undertegnede.

Selv om skuespillerprestasjonene er fantastiske!

Doug Jones mer eller mindre gjentar sin rolle som Abe fra Hellboy, men viser enda mer hjerte og følelse, og Sally Hawkins viser mer følelse enn de fleste skuespillere klarer – uten å si et eneste ord. Det eneste som bringer de to hovedkarakterene sammen er at de kan ikke snakke. Paret er søtt og Hawkins klarer nesten å «selge inn» forholdet, men det som burde drive hele filmen blir aldri troverdig nok. Det er nesten lettere å tro på kjærlighetshistorien i Skjønnheten og Udyret, men selv de som ikke føle noe ting for Elisa og «The Asset», vil elske hvordan The Shape of Water sees og høres ut.

Produksjonsdesigner Paul D. Austerberry, kinematograf Dan Lausten og kunstregissør Nigel Churcher bringer filmen til live, og skaper en verden som føles autentisk og som et bebodd sted. Som Hellboy eller Pan’s Labyrinth, lokker The Shape of Water deg inn i en verden med lange, skumle ganger og laboratorier du blir overbevist om finnes (eller fantes) et sted i virkeligheten.

At filmen fikk hele tretten (!) Oscarnominasjoner er ikke noe overraskelse, for filmen er visuelt strålende og detaljrik. Hver badeflise, hver sprekk på veggen føles nødvendig til historien. Samtidig gir Alexandre Desplat oss det beste musikksporet i en fantasifilm siden Javier Navarretes vuggesanger fra Pan’s Labyrinth – tydelig inspirert av musikken fra Hollywoods gullalder.

Selv om historien føles klisjéfylt og som noe vi har sett tusen ganger før, er del Toros lidenskap for filmen nok til å engasjere deg.

Hyllest til alt fra Den sorte lagune, til og årets mest overraskende musikknummer i en ikke-musikalfilm. Filmen er del Toros hyllest til fortellinger, til eventyr og til filmmediet. The Shape of Water er et vendepunkt for den meksikanske regissøren, kanskje en retur til mindre, mer personlige filmer. Selv om del Toros filmer ikke alltid fungerer, presenterer de en visjon av verden som er altfor vakker til å ignorere.

Takk til SF Kino Stavanger for presseadgang. Anmeldelsen ble først publisert på engelsk på GeekWithAnAfro.com

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. februar 2018
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for tredje gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for tredje gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Norske byggeklosser
Anmeldelse: Every Day