• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Shape of Water

Sally Hawkins i rollen som Elisa i The Shape of Water.

KINOFILM : The Shape of Water

4
Karakter:

Konklusjon:

The Shape of Water er ikke Guillermo del Toros beste eller mest originale film, men den er laget med strålende øye for detaljer og ender opp som en hyllest til filmmediet.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: The Shape of Water
Rafael Motamayor
23. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.02.2018
Sjanger: Eventyr, Skrekk
Skuespillere: Sally Hawkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg, Michael Shannon
Regi: Guillermo del Toro
Manus: Guillermo del Toro og Vanessa Taylor
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 3 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte blodige og nærgående volds- og drapsskildringer gjør at filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Den ensomme Elisa (Hawkins) jobber som renholder i et laboratorium drevet av myndighetene, og lever et liv i isolasjon. Hennes liv forandrer seg for alltid når hun og hennes kollega Zelda (Octavia Spencer) kommer over et topp-hemmelig eksperiment på arbeidsplassen.

Med The Shape of Water har skrekkmesteren Guillermo del Toro skapt en vakker og personlig kjærlighetshistorie som dessverre føles altfor kjent.

Det er ikke noen tvil om at Guillermo del Toro er en av vår tids beste regissører, og en ekte filmelsker.

Hans fantasi har ingen grenser, og det reflekteres i hans filmer.

Enten i den dystre, stille gotiske skrekkvisjonen av av den spanske borgerkrigen fra The Devil’s Backbone, til digitaleeffekthimmelen i Pacific Rim, eller den vesentlig undervurderte gotisk romantiske Crimson Peak. Vi vet alle at del Toro alltid gir oss originale og fantasifulle filmer.

Selv om The Shape of Water er strålende både i sin visuelle stil og sin mytologi, ender det dessverre bare opp som en middels del Toro. Men siden han har laget så mange fantastiske filmer, er det så ille da?

Beskrevet av filmskaperen selv «som et eventyr for voksne», går vi tilbake i tid til 1960-tallet, midt i den kalde krigen og romfartsløpet. Den Oscar-nominerte Sally Hawkins spiller Elisa, en stum vaskehjelp på et hemmelig laboratorium i Baltimore i USA. Laboratoriumet ledes av vitenskapsmann Hoffstetler (Michael Stuhlbarg) og din typisk uhyggelige militærmannen Strickland (kanskje den mest klisjépregede navnet for en militærmann noensinne). Inn kommer en mystisk Den sorte lagune-aktig amfibieskapning som kalles bare for «The Asset.» Skapningen snakker ikke et ord, så selvfølgelig blir Elisa forelsket i den av uforklarlige grunner.

Denne er en film om å være annerledes, laget for de som føler seg annerledes. Del Toro bruker 60-tallet som bakgrunn for å fortelle om undertrykkelse, samtidig som han forteller en kjærlighetshistorie som handler mer om hans kjærlighet for film og historier enn om forelskede mennesker (og ikke-mennesker). Manusetet, skrevet av del Toro og Vanessa Taylor, prøver å få frem at vi som seere også skal forelske oss i forholdet mellom Elisa og «The Asset», men dessverre skjer det ikke for undertegnede.

Selv om skuespillerprestasjonene er fantastiske!

Doug Jones mer eller mindre gjentar sin rolle som Abe fra Hellboy, men viser enda mer hjerte og følelse, og Sally Hawkins viser mer følelse enn de fleste skuespillere klarer – uten å si et eneste ord. Det eneste som bringer de to hovedkarakterene sammen er at de kan ikke snakke. Paret er søtt og Hawkins klarer nesten å «selge inn» forholdet, men det som burde drive hele filmen blir aldri troverdig nok. Det er nesten lettere å tro på kjærlighetshistorien i Skjønnheten og Udyret, men selv de som ikke føle noe ting for Elisa og «The Asset», vil elske hvordan The Shape of Water sees og høres ut.

Produksjonsdesigner Paul D. Austerberry, kinematograf Dan Lausten og kunstregissør Nigel Churcher bringer filmen til live, og skaper en verden som føles autentisk og som et bebodd sted. Som Hellboy eller Pan’s Labyrinth, lokker The Shape of Water deg inn i en verden med lange, skumle ganger og laboratorier du blir overbevist om finnes (eller fantes) et sted i virkeligheten.

At filmen fikk hele tretten (!) Oscarnominasjoner er ikke noe overraskelse, for filmen er visuelt strålende og detaljrik. Hver badeflise, hver sprekk på veggen føles nødvendig til historien. Samtidig gir Alexandre Desplat oss det beste musikksporet i en fantasifilm siden Javier Navarretes vuggesanger fra Pan’s Labyrinth – tydelig inspirert av musikken fra Hollywoods gullalder.

Selv om historien føles klisjéfylt og som noe vi har sett tusen ganger før, er del Toros lidenskap for filmen nok til å engasjere deg.

Hyllest til alt fra Den sorte lagune, til og årets mest overraskende musikknummer i en ikke-musikalfilm. Filmen er del Toros hyllest til fortellinger, til eventyr og til filmmediet. The Shape of Water er et vendepunkt for den meksikanske regissøren, kanskje en retur til mindre, mer personlige filmer. Selv om del Toros filmer ikke alltid fungerer, presenterer de en visjon av verden som er altfor vakker til å ignorere.

Takk til SF Kino Stavanger for presseadgang. Anmeldelsen ble først publisert på engelsk på GeekWithAnAfro.com

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. februar 2018
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Norske byggeklosser
Anmeldelse: Every Day