• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Wonder Woman

KINOMAGASINETs anmelder gir Wonder Woman toppkarakter.

KINOFILM : Wonder Woman

6
Karakter:

Konklusjon

Wonder Woman er superhelt-filmen vi har ventet på! En mørk, realistisk film med mye optimisme og sjarm. Dette er filmen som vil bli husket som starten på DCs og sjangerens renessanse.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Wonder Woman
Rafael Motamayor
12. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.06.2017
Sjanger: Action/Eventyr
Skuespillere: Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robin Wright
Regi: Patty Jenkins
Manus: Allan Heinberg
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: SF Studios Norge
Produksjonsår: 2017
Lengde: 2 t. 21 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Flere kampscener og voldsskildringer i et tydelig eventyrunivers gjør at denne filmen får 12- årsgrense.

HANDLING

Før hun ble Wonder Woman var hun Diana, Amasoneprinsessen, trent til å bli en uslåelig kriger. Hun vokste opp på en isolert øy, men da en Amerikansk pilot krasjer på stranden deres og forteller om den massive konflikten som herjer i verden utenfor reiser Diana, overbevist om at hun kan stoppe trusselen.

Wonder Woman er en morsom, hjertevarm, optimistisk og myndiggjørende superheltfilm. Den tar oss tilbake til en tid da superheltene smilte og var gode.

I en tid da Christopher Nolans mørke og realistiske The Dark Knight ble standarden for moderne superheltfilmer, tar Patty Jenkins oss tilbake til sjangerens røtter. For det er Richard Donners Superman fra 1979 – gullstandarden for hva en superheltfilm kan være – som nok har inspirert Jenkins mest da hun skulle lage Wonder Woman.

Som den klassiske Christopher Reeve-filmen er Wonder Woman en oppvekstfilm, og en «fisk ute av vannet»-fortelling om en ung kvinne som må reise til et ukjent land. Gal Gadot spiller Diana Prince, først sett i Batman V Superman: Dawn of Justice da hun konfronterte ikke bare Batman med stor selvsikkerhet, men også Doomsday.

Gadot klarer mesterlig å fremvise en ung amasonekriger med sårbare, optimistiske og omsorgsfulle moralske verdier, som vil ingenting mer enn å hjelpe menneskeheten og redde verden.

Dianas verden endrer seg for alltid da hun møter Steve Trevor (Chris Pine). Selv om Gadot beviste at hun kunne spille en sterk amasone i Batman V Superman: Dawn of Justice, var mange skeptiske til Chris Pine som britisk agent. Heldigvis er Pine den perfekte kontrasten til Gadots optimisme og naivitet.

Steve Trevor er en mann som har sett mye lidelse, og som har mistet sin tro på menneskeheten. Diana, derimot, vokste opp med å tro på at mennesker er skapt av Zevs for å bli perfekte vesener, og hun mener alt som er galt med oss skyldes eksterne påvirkninger.

Chris Pine spiller beleven og klok britisk agent som er mye mer enn bare kjæresten til Diana i Wonder Woman.

Prince og Trevors releasjon fremstår så ærlig og troverdig at man lett kan se for seg en trilogi eller en TV-serie ut fra deres eventyr. Det er morsomt å se når Diana lyser opp av glede over de vanligste ting i vår verden, men som da er nytt for henne – som å se en baby for første gang, eller erklære iskrem som et moderne underverk.

Det er blant annet disse scenene som skiller Wonder Woman fra andre superhelt-filmer. Ja, selvfølgelig har filmen mange nervepirrende og visuelt slående actionscener. Men det er de stille, intime scenene som fungerer best her, for de utvikler Diana og de andre karakterene. Patty Jenkins viser seg å ha et detektivøye for hvordan man på en naturlig måte endrer en scene fra en seriøs til en mer morsom tone. Man ler når Diana spør Steve om han er en gjennomsnittlig menneskeprøve da hun for første gang ser han naken, og man får tårer i øynene da man ser effekter av posttraumatisk stresslidelse hos en av hovedkarakterene.

Wonder Woman er en film som trosser forventninger, både i virkeligheten og i filmens handling. I vår verden måtte filmen bevise at en kvinnelig regissør kan lage en like god superheltfilm som en mann. I Dianas verden må hun trosse ordre fra folk hvert tiende minutt. Først er det hennes mor som vil forhindre henne fra å bli en kriger. Så blir det Steve som sier at hun ikke kan gjøre ting fordi hun er en kvinne.

Det er myndiggjørende å se en film hvor en kvinne klarer å gjør alt hun ikke «burde» klare. Scenen der hun går alene til ingenmannsland er en umiddelbar klassisk scene som kommer til å bli husket i årevis.

Det finnes ikke perfekte filmer, og Wonder Woman er dessverre ikke unntaket. Selv om det fungerer tematisk, har filmen den typiske store kampscenen mot slutten av tredjeakten som føles unødvendig og distraherende. I tillegg kan antall slow motion scener bli distraherende for enkelte seere, men det føles forfriskende å se en kvinnelig versjon av 300.

Gal Gadot spiller Diana som om hun ble født i rollen. Hun er Wonder Woman.

Det føles også nytt å se en superheltfilm som ikke behøver å være 100 % glede og latter, eller 100% regn og rynker. Wonder Woman bruker første verdenskrig som en kontrast for humor, kjærlighet og optimisme. Det samme skjer med filmens vakre fotografi. Rett i midten av en grå, voldelig kampscene står den fargerike Diana, hvor hennes kostyme og lasso utstråler farger, samtidig som hun står for håpet. Og for fans av musikksporet til Wonder Woman fra Batman V Superman: Dawn of Justice, er det bare å glede seg, for musikken til Rupert Gregson-Williams er like håpefull og episk som forventet.

Wonder Woman ber ikke om unnskyldning for å være optimistisk og full av kjærlighet og håp. Det som skiller filmen fra resten av DC-universet er at Wonder Woman ikke har svakheter. Hun har ikke en kryptonite, eller en pengeavhengighet. Hun er alltid Wonder Woman. Hun ligner ikke oss, for hun er bedre enn oss.

Både filmen og karakteren er her for å lyse opp veien til en bedre fremtid der både jenter og gutter vokser opp med en sterk kvinnelig superhelt som forbilde.

Relaterte sakerbatmandcForsidensuperheltTegneserierwomanWonder
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. juni 2017
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerbatmandcForsidensuperheltTegneserierwomanWonder

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)

Arne Bakkevold26. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Cannes 2022: Gullpalmen gikk til Triangle of Sadness
    FESTIVAL28. mai 2022
  • En flåte fylt med nytt Star Wars-innhold er på vei
    FILMPRODUKSJON26. mai 2022
  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Kinosjefen ble drapstruet og en annen kinoansatt ble slått av en ungdom
    KINODRIFT25. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • Cannes 2022: Gullpalmen gikk til Triangle of Sadness
    FESTIVAL28. mai 2022
  • En flåte fylt med nytt Star Wars-innhold er på vei
    FILMPRODUKSJON26. mai 2022
  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Kinosjefen ble drapstruet og en annen kinoansatt ble slått av en ungdom
    KINODRIFT25. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Mummy
Anmeldelse: Transformers: The Last Knight