
VGs anmelder er slett ikke fornøyd og lander på en laber treer på terningen, mens en del andre medier gir terningkast fem.
Adresseavisen gir terningkast fem:
«Den er ikke av hans aller beste filmer, men en underholdende og ganske heftig blanding av agentaction og sci-fi, delvis på norsk jord. Som avansert, storslått popkorn-film har «Tenet» ekstreme kvaliteter, som et forrykende landeveisrøveri og heftig action på flere tidsplan samtidig. Oslo og Gardermoen sklir godt inn i framtidsretta agentaction, selv om fly- og fraktselskapet Norsk Freight låter noe gammeldags. Om «Tenet» ikke er en Nolan-film fra øverste hylle er det spektakulær kinofilm og begavet underholdning av typen det begynner å bli lenge siden vi sist fikk se på kino.»
Aftenposten gir terningkast fire (som man ikke kan se da artikkelen er bak betalingsmur.) Men av tittel og ingress kan vi tolke dette:
«Spionthrilleren Tenet har gåsehudfremkallende øyeblikk, men historien holder ikke helt i mål. Tenet har nok av spektakulære actionscener, med en original twist, til at kinobilletten er verdt pengene.»
I etterkant har en leser sendt oss hele anmeldelsen. Vi sakser videre:
«Etter et halvt år med Netflix i sofaen er det vanvittig deilig å være tilbake i en kinosal. Skuespillerne ser glamorøse og stilige ut i skreddersydde dresser og drakter, men filmen har en kjølig og distansert atmosfære. Vi får vite minimalt om rollefigurenes bakgrunn, og humoren kan i beste fall kalles tørrvittig.»
Dagbladet gir terningkast fire:
«Jeg tør egentlig ikke spørre om «Tenet» egentlig henger på greip. Det er godt mulig den gjør det. Men selv etter å ha forsøkt å følge omhyggelig med på alle u-svinger og v-svinger i Christopher Nolans etterlengtede nye film, synes jeg det er umulig å si. Én ting er i alle fall sikkert: Nolan er fremdeles i aller høyeste grad besatt av tanken på tidens relativitet og fascinasjonen for hva som kan skje hvis forskjellige tidsregninger kolliderer inn i hverandre. Nolan lager filmer som er for enorme symfonier å regne. Det er snakk om store linjer og ambisiøse konsepter, som blir eksistensielle og iblant litt pompøse baktepper for velregissert action. Det er derfor han er blitt en av ganske få regissører som kan trekke folk til kinosalen utelukkende i kraft av sitt eget navn. Men selv om ingen kan gjøre det Nolan gjør, merkes det iblant litt for godt at han har blikket festet nettopp på de store linjene sine, og ikke så mye på det intime, det menneskelige, det som også må fungere for at vi skal bry oss om folka han fanger i tid og rom. Litt mer varme, litt mer ro, og litt flere forklaringer, så ville «Tenet» vært topp.»
Cinema gir terningkast tre:
«Mens jeg så filmen satt jeg stadig og tenkte på hvor godt Tenet kunne fungert uten Nolans innviklede krumspring. Det hele virker som en gimmick, og historien ville i all hovedsak vært den samme om tidsgymnastikken hadde blitt fjernet. Det er interessant nok helt i starten. Her får vi noe originalt fra Nolan, tenkte jeg. Både gjenstander og mennesker er «snudd» i fremtiden, og begynner å gå «tilbake i tid». Dette fører til møter mellom de som går framover i (normal) tid, og de som går bakover. Legg så til en god dose pretensiøst tåkeprat og noen skumle planer om verdensødeleggelse, og voila! James Bond à la Nolan. Ikke misforstå, Tenet er en spennende nok film. Store deler av handlingen er tatt opp i Oslo, og det er lett å la seg sjarmere. Men filmen kunne med fordel vært kortere. Det blir mye repetisjon og lange kvasivitenskapelige forklaringer om fysikk og tidreising. Kanskje dette ville fungert bedre som en serie?»
Dagens Næringsliv (bak betalingsmur!) gir ikke terningkast og vi aner ikke hva de skriver, bortsett fra bildetekst og ingress:
«Katastrofer ser sjelden så bra ut som når Christopher Nolan regisserer dem, men om «Tenet» til tider er altoppslukende, er den også for intrikat for sitt eget beste.»
KINOMAGASINET gir terrningkast fem:
«Hvis du liker «de gode, gamle» James Bond-filmene er det svært mye å glede seg over i Christopher Nolans nye storfilm. Fans av Christopher Nolan, og de er det mange av, vil la seg forføre av filmfortellingens kompleksitet, mens det nok også er en del seere som bare vil føle seg forvirret og kanskje lurt av det hele. Men jeg tror at mest av alt så vil vel Nolan lure folk tilbake på kino igjen. Det er all grunn til å la seg lure av Tenet: den er virkelig verdt kinobilletten.»
NRK P3 Filmpolitiet gir terningkast fem:
«Tenet» er best når det smeller, og det er prisverdig at Nolan har gått for en «gammeldags» måte å lage actionfilm på. Her er det nemlig ingen åpenbare digitale triks å spore.
Jeg skulle bare ønske at historien i tillegg hadde en sterkere emosjonell resonans. Selv om begivenhetene krever skjerpede sanser, er det forholdsvis lett å forstå hva som skjer på lerretet, men det hadde gjort filmen enda bedre å vite mer om hvorfor det skjer. Når det er sagt, er det åpenbart at «Tenet» har langt flere gode kvaliteter enn dårlige. Dette er en stilsikker sjangerfilm fra en regissør med stålkontroll over historiefortelling, uttrykk og virkemidler. Derfor er «Tenet» et selvsagt kinovalg denne høsten.
Montages gir ikke terningkast. De skriver:
«Det er rimelig å hylle Tenet for dens renskårede filmenergi og Nolans tøylesløse, spinnville selvbravur, men prisen å betale for tempoet og muskelkraften er for høy.»
Stavanger Aftenblad gir terningkast fem:
«Ahh, så herleg å sjå ein skikkeleg hollywoodsk blockbusterfilm på stort lerret igjen! «Tenet» er full av både action og forvirring. Det er så godt som umogleg å forklara nøyaktig kva filmen handlar om. Eit sterkt skodespelarlag leverer imponerande fysiske prestasjonar og Nolans til tider kompliserte replikkvekslingar. Det som går tapt i all denne effektiviteten og når alt er så gjennomtenkt, så kalkulert, så smart, er den emosjonelle dimensjonen og den eventuelle varmen du måtte føla for det du ser. Etter eit halvt år med heimestrøyming i sofaen og små- og mellomstore filmar på kino, er det herleg å sokke ned i stolen i mørket, sjå ambisiøs film på svært lerret, kjenna det dundra i magen når det eksploderer – og nesten vera litt sliten når det er over. «Tenet» er ei påminning om at det er noko anna å sjå ein storfilm på kino enn heime. «Tenet» er ikkje laga for det vesle formatet. «Tenet» er ein film du må sjå på kino.»
VG gir terrningkast tre:
«På overflaten og i begynnelsen er «Tenet» en agentfilm – James Bond for folk med høye tanker om seg selv. «Tenet» vil nok, i alle fall innledningsvis, appellere til selvbestaltede eksperter fra livets harde kvantemekanikk-skole. Men vi som tenker at Nolan gjennom hele karrieren har danset elegant langs den tynne linjen mellom fantasistimulerende «mindfucks» og bombastiske, utmattende hodepiner, vil føle at han med «Tenet» for første gang har krysset den.»
730 gir terningkast tre:
«Det er rett og slett aspekter ved Tenet som bare ikke holder mål. Ideen er knallgod, men uten noe som helst emosjonelt driv så blir det bare enda et kaldt og kalkulert forsøk på å skape spenning. Dette er ikke første gang Nolan rokker ved publikums virkelighetsoppfatning og det blir garantert ikke siste. Gjennom detaljorientert finesse og storstilt produksjon har Nolan skapt et teknisk mesterverk som utfordrer filmens fysiske grenser. Det er dog synd at han denne gangen ikke klarer å skape en handling man blir investert i innenfor disse rammene. Ideen er sterk, men filmopplevelsen lider av overdrevent teknisk fokus og lite spillerom for det menneskelige. Tenet kunne blitt så mye, men snubler der det teller.»
PS! Vet du om flere anmeldelser av filmen, så tips oss gjerne!
Facebook
RSS