• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Fox-sjefen vil endre lanseringsvinduene

Styreformann James Murdoch i 21st Century Fox. Foto: Fox
Fox-sjefen vil endre lanseringsvinduene
John Berge
29. september 2016

Skriften er på veggen for kinovinduet. Det mener styreformann James Murdoch i 21st Century Fox. Kinobransjens forening i USA, NATO, tar ikke overraskende til motmæle.

Det var under Goldman Sachs Communicopia Brokers-konferansen i New York at James Murdoch (sønn av Rupert Murdoch) kom med følgende uttalelser (ifølge Home Media Magazine, Deadline m.fl.):

«Vi må gjøre filmene mer tilgjengelige. Vi må prissette dem smart. Det er en mange forandringer de neste årene som kommer til å bli veldig spennende for filmbransjen.»

Murdoch sa videre at dagens eksisterende kinovindu – hvor filmene kun vises på kino de første to-tre månedene – går på tvers av de nye forbrukervanene.

«Vi må tenke på disse sprø «holdback» som kinoeierne står for – disse «blackout»-periodene. Forbrukerne bryr seg ikke om organisasjoner som NATO, som vil at medlemmene skal ha eksklusiv tilgang til filmene for 90 dager før de vises andre steder. Våre bransjeregler er ikke av interesse for forbrukerne.»

Murdoch foreslo satsing på Premium VOD, hvor forbrukerne mot ekstra betaling kan betale for å se filmene hjemme når de er nye.

John Fithian, leder for National Association of Theatre Owners Association (NATO), har i respons på uttalelsene skrevet et brev til Deadline.com, hvor han sier at 90-dagers kinovinduet for nye filmer er viktig for å holde kinobransjens distribusjonsstige, som inkluderer hjemmeunderholdning.

NATO Chief To James Murdoch: “Get The Record Straight” On Theater Exclusivity; MPAA Weighs In – Update

Fithian sier at NATO siden 2010 har oppfordret kinoeierne og studioene å selv finne mer sofistikerte lanseringsmodeller og at NATO aldri har sagt at vinduet skal ha en spesiell lengde.

Fithian skriver også at Murdoch ikke bør ødelegge tilliten som Fox nå har blant kinoeierne:

«Velkommen til filmindustrien Mr. Murdoch. Vi håper du tar deg tiden til å finne ut hvordan den fungerer.»

Men ikke alle i den amerikanske kinobransjen liker den spesielle tonen til NATO-sjefen.

Selveste MPAA (Motion Picture Association of America), som representerer studioene, mener det er «uheldig at Mr. Murdochs produktive poeng om innovasjon ga en så sterk reaksjon fra National Association of Theatre Owners.»

Og sjefen for AMC Theatres, Adam Aron, kalte Fithans brev for «nedlatende» og «sterkt fornærmende»:

«Å nøye vurdere å endre ting er alltid verdt å evaluere på en rekke områder. AMC har den dypeste respekt for Murdoch og alle andre hos Fox.»

Hva mener så forbrukerne? Her er noen interessante kommentarer fra Deadline-saken:

Chaosthierry • on Sep 22, 2016 8:06 pm
Surely we can ask why Oscar movies are qualified not by quality, genre, length or originality but by whether they are exhibited on huge screens in local halls before screening on increasingly large digital screens in personal homes. What is the difference to the quality of the feature?

movieguy95453 • on Sep 23, 2016 3:04 pm
It’s unfortunate the studios are in such a rush to undermine the theatrical release of their movies. While it is understandable to want to give consumers as many options as possible, the reality is good movies will be in demand whether it’s 2 weeks, 3 months, or a year after the theatrical release. However, if movie theatres are marginalized, then we may hasten a time when movie theatres cease to be an option for watching movies – especially in smaller communities. I for one would hate to lose the option of seeing the latest Star Wars film on a 50 foot movie screen.

These ideas of having day and date releases on other platforms don’t just threaten movie theatres by creating other options for viewers, they threaten to change moviegoers habits so that movie theatres are not the first thought for where to see a movie. Unfortunately theatres would not be able to survive off of just a handful of blockbusters every year.

Insider 
I’d love to see some REAL data on why audiences go to the theaters, what are they really purchasing from the theater? Is it a neutral space to take a first date? A place away from parents for teenagers? A cheap way to satisfy the wife by taking her on a “date” out of the house? The best way to enjoy a huge budget CG fest of a flick? An excuse to binge on great tasting popcorn? A feeling of community by watching the latest trending and highly anticipated blockbuster? It would be nice to see Movie Theaters apply some modern business and marketing strategies to help them survive in the digital distribution age, an age where “middlemen” who can’t properly identify and communicate their value get cut out. Mass Pirating via Torrent Streamers loaded onto mass market Android boxes is already providing “Day and Date” or “Early Release”…my mom already subscribes to the pirates for pete’s sake! I’d hate to see a world where content takes a few steps backward due to drying production funds because NATO held the movie industry hostage and much of the world turned to free and convenient content from the hands of pirates. Wake up NATO! The days of easy business based on exclusivity are already gone, Fox is just being real and protecting their own. Zing!

Relaterte sakerForsidenVinduer
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
29. september 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenVinduer
  • Ania Johansen stortrives i fremoverlente Fox 12.02.2015
  • Mener at vinduene forsvinner 21.10.2014
  • Netflix utfordrer vindusystemet 30.09.2014
  • Katzenberg spår tre ukers kinovindu 30.04.2014
  • «Kinovinduet blir enda viktigere» 07.01.2014
  • SF-direktøren fokuserte på kinovinduet 26.11.2013
  • UNIC ønsker mer fleksible vinduer 20.11.2013
  • Kinoenes eksklusive vindu gjør at folk alltid vil komme 12.06.2013
  • Et vindu åpent for forandring 22.04.2013
  • SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring 21.04.2013
  • Vinduene må endres, men hvordan? 20.04.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dan Fuhlendorff vant over UCS
Kinobransjen samlet på Hamar