• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Hevder han endret global filmmarkedsføring

Tom Cruise og regissør Joseph Kosinski under innspillingen av «Oblivion». Foto: Universal Pictures
Hevder han endret global filmmarkedsføring
John Berge
John Berge
16. juni 2013

The Producers Guild of America og 20th Century Fox arrangerte for femte år på rad bransjekonferansen «Produced By Conference 2013». Tom Cruise var en av gjestene.

«Produced By Conference» er rettet mot etablerte og kommende filmprodusenter. Dette er det eneste arrangementet i sitt slag hvor flere av de mest innflytelsesrike i bransjen samles i løpet av en helg. Den foregikk 8. og 9. juni, men Tom Cruise måtte avlyse. Dermed stilte han opp for sitt innslag helgen etter. Deadline.com rapporterer at Cruise lot være å snakke om sine nye prosjekter, heriblant Mission: Impossible 5.

– Jeg elsker skuespill fremfor alt annet og det trenger ikke være jeg som bestemmer, insisterte stjernen. – Jeg regisserer ikke meg selv når jeg spiller en rolle. Jeg er skuespilleren … Men jeg sørger for at filmmannskapet er samlet og at de vet at vi er et team og at jeg vil at alle skal yte sitt absolutt beste.

Cruise understreket at han er veldig opptatt av at ingen på innspillingen skal være redd for å snakke med ham eller si sin mening.

– Jeg føler det er riktig å anerkjenne folk som utfører jobben sin, sa Cruise.

Flere andekdoter fra filminnspillinger han har gjort ble fortalt og Top Gun (1986) ble nevnt som filmen som forandret karrieren hans. Han fikk fly i et F-14 minst tre ganger. Det var et av kravene for at han ville si ja til rollen. Han fikk også sitt å si mht. manuset og på alle møtene med produsentene Don Simpson og Jerry Bruckheimer, samt alle markedsføringsmøter.

– Det handlet ikke om at det var meg, stjernen, som skulle fortelle dem hva de skulle gjøre. Det handlet om at jeg bare var interessert i alle aspekter ved filmen, sa Cruise på konferansen.

Etter at Top Gun ble et globalt fenomen og Cruises stjernestatus ble betraktelig større, hevdet Cruise at han hjalp til med å endre bransjens tilnærming til å reklamere for filmene utenfor USA. Cruise fortalte historien om hvordan han mente at alle filmer burde ha Hollywood-lignende premiere i store byer.

– Jeg sa, la oss gjøre det så jeg kan dra til den byen, ha en premiere der, med rød løper, presse og så dra til neste by og gjøre det igjen, fortalte Cruise, som fikk nei og nye nei til forslagene. Men etter noen år som superstjerne sa han til slutt at han ikke ville reklamere for filmene hvis han ikke fikk gjøre det på denne måten. Dermed fikk ha ja.

Cruise forsikret studioene om at hvis dette ikke lønte seg, ville han ta på seg skylden.

– Vi så at det virket – hvis du reklamerer riktig og tar ting til folk, så fungerer det, sa Cruise ifølge Deadline.coms rapport fra «Produced By Conference».

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
16. juni 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kino, VOD og videosalg i ett
NFF vil selv sette aldergrensene