• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Samkjører kinoreklame i seks land

Adm. direktør Ted Johansson i SF Media, som også er daglig leder i NCG Media og konst. adm. direktør i CAPA i Norge. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Samkjører kinoreklame i seks land
John Berge
John Berge
2. mai 2014

NCG Media

Består av SF Media (Sverige), Capa (Norge) og Finnkino (Finland, Baltikum).

Består av totalt 155 kinoer.

Kinoreklame hos Nordic Cinema Group (NCG) – bestående av Finnkino, SF Bio, SF Kino og Forum Cinemas – skal nå samkjøres bedre i hele regionen av seks land.

Det lover adm. direktør Ted Johansson i SF Media, som også er daglig leder i NCG Media og konst. adm. direktør i CAPA i Norge – i påvente av selskapets jakt på ny adm. direktør.

– Det som har vært tilfelle før, er at selskapene ikke har jobbet sammen tidligere. Det klassiske tegnet på det er at CAPA har reist til Stockholm og solgt til kunder som var interessert i kinoreklame i Norge, og det svenske selskapet vise versa. Det føles ikke så moderne, sier Johansson i en samtale med KINOMAGSINET.

Han forteller at NCG nå skal forsøke å fortelle de interesserte annonsørene, spesifikt de store varemerkene, at de kan få en mediestrategi for kinoreklame i hele seks land – ikke bare Norge, Sverige, Finnland, men også NCG-kinoene i Baltikum, Forum Cinemas.

NCG Media har gjort en stor kundeanalyse. Da har de sett at en stor annonsør annonserer på kino i Sverige, men kanskje ikke i Norge. De største varemerkene er på plass i ulike land, men bare et ar av de virkelige gigantene er kun i to av landene, ikke i alle tre, selv om dette er varemerker med en nordisk organisasjon.

– Noen av de store varemerkene kan si at kino ikke har utgjort stor nok masse for de. Når vi ser på portefølgen vår, med 30 millioner kinobesøk i året, synes vi det er stor masse. Vi mener kinoreklame bør være ekstra interessant for de store annonsørene, når man ser at det er urbane mennesker i by og høy representasjon av unge mennesker de når. Dette er målgrupper disse varemerkene strever med å nå . Vi ønsker å tilby annonsørene å treffe disse menneskene i alle land, fremfor bare i ett og et land. Da kan vi gjøre det mer effektivt for de, sier Johansson.

Han forteller at en vanlig innvendig er at reklamefilmen firmaet har, ikke er bra nok for kino.

– De sier dette om sine egne filmer. De synes at TV-reklame er frekvensbasert, mens en film som vises på kino bør ha høyere kvalitet. Dette vet vi ikke stemmer. Reklamefilmer som går bra på TV, går bra på kino, mener den svenske toppsjefen.

Nå innfører CAPA og søsterselskapene dette i praksis. Medarbeiderne snakker tettere sammen og de store annonsegigantene får et felles tilbud for alle land.

– Min tanke er å ta det som er bra og prøve det i andre land. Kino er relativt liten reklameindustri, sammenlignet med TV og nett. Det kan generere ny omsetning for CAPA og vi har eksportmuligheter med annonsører som nå kun bruker norsk kinoreklame. Denne fellestankegangen vil gjøre oss unike i kinosammenheng, hevder Ted Johansson.

– Etter noen måneder i Norge, er vi spent på hva du synes om nordmenn versus svensker i forretningslivet.

– Nordmenn er fantastisk actionorienterte. Det er mye mer «go to action» enn hva svenskene er. Svenskene er klassisk konsensusdrevne. Lederskapet i Sverige er bedre enn hva man tror, men nordmenn er med direkte. De vil ikke vente og analysere. Men alle selskap er forskjellige. CAPA er entreprenørdrevet, mens i Sverige er reklameavdelingen en liten del av 1.500 personer i SF Bio. Alle tror det man gjør er unikt, men ser man på det utenfra, gjør vi det samme.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
2. mai 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Leder CAPA i overgangsfasen 31.03.2014
  • Hun er CAPAs salgssjef 27.03.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer

Nå droppes Kinospillet for godt

John Berge19. august 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Lager 20-30 nettsider i året
Unique søker etter nye medarbeidere