• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Skal starte «kinoklubb» for folk over 40

En av de store nyhetene under Den norske kinokonferansen 2014 var «Kinoklubb Norge», som ble presentert av adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Han sa da at «fra høsten 2015 skal vi få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino». Klubben ble lansert i februar 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Skal starte «kinoklubb» for folk over 40
John Berge
John Berge
30. oktober 2014

Den norske kinokonferansen i Bergen (28.–30.10.2014) dekkes av KINOMAGASINET takket være reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.

BERGEN: Filmweb drar fra høsten 2015 i gang Kinoklubb Norge. Målet er å få de mellom 40 og oppover, som sjeldent eller aldri går på kino, til å faktisk gå på kino.

Under vignetten «En oppdatering på trender og tjenester for kinopublikum og bransje» kunne Harald Løbak Sæther, administrerende direktør i Filmweb, fortelle om prosjektet under Den norske kinokonferansen.

Kinoklubb Norge vil bli en realitet i august eller september neste år.

Inspirasjon er hentet fra Danmark, hvor et fond har drevet en tilsvarende klubb siden 1996.

– Markedet er flatt og fokuset er ofte å få de yngre til å gå på kino, men samtidig er det mange andre målgrupper som er interessante.

– Halvparten av befolkningen i Norge er i 40 pluss-segmentet. Det er i alles interesse å få disse til å gå mer på kino, sa Løbak Sæther.

– Vi retter Kinoklubb Norge mot en eldre gruppe, «det grå gullet». De går aldri eller sjelden på kino. Dette har vært oppe på landsmøtet i Film & Kino, men det har aldri blitt lansert. Det ønsket vi å gjøre noe med. Vi startet diskusjonene i 2013 og satte av tid og ressurser til å gå gjennom hva de har gjort i Danmark, og vi har diskutert det med bransjen og i Fremtidens kino prosjektet, fortalte Sæther.

Den danske modellen har flere vellykkede trekk, som den norske klubben skal forsøke å videreføre: en eldre målgruppe, utvalgte filmer rettet mot målgruppen, tilby medlemskap for en viss sum per periode og gi 50 % rabatt på filmene.

Inntektene skal gå til Kinoklubb Norge, og rabatten skal betales av kino og distributører. Så skal det nedsettes et filmutvalg med bransjepersoner, koblet opp mot den som er ansvarlig for klubben. Og apropos det begynner nå Filmweb jakten på en kinoklubbleder.

– I Danmark styres klubben av et fond med mye politiske føringer, så vi mener at klubben skal være basert på kommersiell drift. Det skal man ikke være redd for å si. Vi vil også ha alt digitalt, og vi skal ikke låse oss til «kun» 50 % filmer. Dermed kan andre filmer også markedsføres, vi kan ha venners venner opplegg og vervekampanjer, og vi skal ikke ha «sesonger», men en klubb som er rullerende hele tiden.

Filmweb mener alvor. 1. oktober 2014 kjøpte de domenet kinoklubb.no. De har foretatt en markedsundersøkelse, som viser at ca 13 % av de spurte vil melde seg inn, som i beste fall kan tilsvare ca. 250.000 medlemmer. Betalingsvilligheten for medlemskapet er i snitt på 217 kroner.

Målet for Filmklubb Norge i regi av Filmweb er å ha 100.000 medlemmer innen år 2018 og ha lønnsomhet i selskapet innen 2019.

Får vi inn mange medlemmer, får vi inn penger som skal brukes til kampanjer for å øke medlemsmassen. Filmweb skal brukes til å bygge opp kinoklubb.no, slo direktøren fast.

Og la til:

– Dette er en stor investering og mye risiko i å få til dette.

som fra høsten 2015 skal få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino. Her adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb under presentasjonen. Foto: John Berge Adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
30. oktober 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Filmweb fornøyde med CineEurope 27.06.2014
  • «Filmweb jobber sammen med alle» 05.02.2014
  • Bennett slo Filmweb i anbudskonkurranse 09.01.2014
  • Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg 06.01.2014
  • «Bransjen mer spennende enn noensinne» 27.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Innovasjonsprisen til Filmkameratene
Kino-Norge klar for DSK 2014